mandag 5. juni 2017

Utprøving av surdeigens hemmeligheter

 For over en måned siden fikk jeg med meg 2 ss surdeigstarter av en venn.
Den har jeg matet og foret på i ny og ne.
Noen ganger har jeg faktisk trodd jeg har drept den, men den har levd opp igjen!
 Nå i pinsa hadde den begynt å ville flyte ut av sitt glassbolig
 og det var tid for å prøve ut om det kunne bli brød av dette!
Og BRØD ble det, men det TOK sin tid.
Startet  Lørdag kl.12  med å bruke  2, 5 dl surdeigblanding
Blandet i  250 g. sammalt hvetemel, 1 ts sukker
og 125 ml. 37 C vann
Den fikk stå på kjøkkenbenken til neste dag kl 12. Altså 24 timer.
Jeg lot den stå under et kopphåndkle, men i oppskriften sto det plast,
noe jeg ikke fikk med meg når jeg las igjennom.
Så blandet jeg denne fordeigen med
 425 ml 37 C vann
400 g. sammalt hvetemel
 50 g. hvetemel
1 ts mørk sirup
 2 ts salt
og lot det elte i kjøkkenmaskina en 10 minutter tid.
Jeg hadde deigen ( som var ganske klissete) i to brødformer.
De skulle da heves en 6 timers tid.
 MEN på den tiden skjedde det ingen ting, ikke før det hadde gått 10 timer begynte den å vokse,
 og til slutt var den faktisk kommet opp i dobbel størrelse!
Jeg lot de likegodt stå til fortsatt godgjøring  natta over før jeg stekte de i morges.
Og jabba dabba du de smakte veldig bra.
God start på 2 pinsedag med nystekt surdeigsbrød med mitt glade solsikke servise!
Konklusjonen er at man må ha litt tolmodighet før surdeigsbrødene blir ferdig til servering,
ca 4o timer tok det denne gangen!
Nå har jeg starta å mata ny deig , den bobler og suser som bare det.
 Faktisk mer futt i den nå enn før jeg starta sist bakst.
Tar gjerne i mot erfaringer og linker til oppskrift.
 Jeg skal prøve på ny til helga!
Alltid gøy å prøve noe nytt, alltid gøy å lære noe nytt
 og ALLTID GØY når det lykkes!!

1 kommentar:

  1. Dette så godt ut!! Og serviset ditt er lekkert, til å bli glad av. Jeg har aldri laget surdeig, jo eller...jeg prøvde vel noe i ungdommen, da man hadde en slik "venn" av en surdeig som vandret mellom naboene. Men du store tid så lang tid det tok dette deig-prosjektet ditt. vet ikke om jeg hadde hatt tålmodighet, eller kanskje man bare skal glemme det litt, la deigen leve ssitt eget liv. Kanskje jeg burde prøve...

    SvarSlett