mandag 9. april 2018

Solgløtt genseren og et Vårlig HURRA ROP

 Den store påskestrikken 2018 har vært denne genseren Solgløtt,
designet av Vanja Blix Langsrud.
Dette var en fellestrikk organisert av Vanja selv via facebook.
Hun har tidligere hatt adventsamstrikk av kofte.
MEN det har jeg skjønt ikke kom til å gå i hop med mine førjulsaktiviteter,
 derimot PÅSKE da har jeg MASSE god STRIKKTID
og såg dermed slettes ikke mørkt på å hive meg på å strikke en genser i løpet av påska!
 Nå må det siges at genseren slettes ikke ble ferdig til avsatt ferdig dato,
men ei uke etter tiden er jeg meget fornøyd med åkke som.
En genser på et par uker er ikke å forakte i strikketid!
 Genseren er strikket i islandske garnet Lett Lopi som var å finne i mitt store garnlager.
Derfor ble fargene denne gangen av natur og ikke orangefargeglad
som dere har vært vant å sett meg i den siste tiden!.
Men som dere ser kompenserer jeg det lett med Orange kjole og rosa sko!
Garnet er fra Islands tur jeg hadde i 2012 sammen med Sigurd og Ola.
En fantastisk tur vi aldri glemmer!
Kjørte rundt hele øya i liten bil og fikk sett og studert et spennende landskap.
På grunn av angst for ikke ha nok mønster/konstrast garn
ble det ikke mønsterbord nederst på bolen,
 Jeg strikket også bolen i A form,
 startet en størrelse større enn hva jeg opprinnelig skulle ha
og felte inn ca hver 10 cm. Mega lur ide satt fram av designeren selv.
Jeg lærte også å strikke forhøyning mønster strikk bak.
Hun har  lagt ut instruksjons video av dette på You tube her:
Selv om du ikke fikk anledning til å være med på fellsstrikken
 har du nå mulighet til å strikke geneseren. Mønsteret ligger ute på Ravelry Her:
Et annet godt tips var å vaske den ullvask på maskina.
 Det har jeg ikke våget før, livredd for toving og krymping!,
 Men etter mange understreking at dette ville funke bra,
tok jeg mot til meg og hivde den maskina med mykmiddel  og litte grann Balsam.
Og genseren ble så MYK og DEILIG.
Den passer helt utmerket nå i overgangen mellom vinter og vår.
Den holder kalde vinden ute og funke godt å gå med uten jakke!
 I dag var det sånn at man kunne ta vårbrølet om man ville!
Jeg sprader nå lykkelig og varm
med min SOLGLØTT genser strikket med 610 gram Lett Lopi!

4 kommentarer:

  1. Takk for veldig positiv omtale av både design og selve samstrikken ❤️

    SvarSlett
  2. Flott dame i flott genser :-) Og i DAG (10.april) skulle jeg også tatt et vårbrøl. Under en kjøretur i nabokommunen sto det først 10, og så 11(!) grader på målet i bilen. Tilbake til egen kommune sto det 8... Men også det er bedre enn 3-4 grader som har vært maks lenge nå :-D

    SvarSlett
  3. I really like your writing style, superb information, thanks for putting up

    SvarSlett