onsdag 19. februar 2014

Boller med havregryn og rosiner

 
Skal det være en bolle??
En litt sunnere variant en vanlig faktisk, med både havregryn og sammalt hvete.
Vinterferien er en fin tid til  å få i gang selveste "masterchefen"
Man tager :
5 dl skummet melk
50 gr gjær
50 g flytende margarin
1/2dl sukker
1 ts kardemomme
1/2 ts salt
3 dl lettkokte havregryn
5 dl sammalt hvete , fin
ca 5 dl hvetemel
100 gr rosiner
( jeg brukte bare 50 gr rosiner og det ble helt ok)

 Man gjør følgende:
Varm melken til 37 grader og rør ut gjæren..
Tilsett flytende margarin , sukker, kardemomme og salt.
Bland inn havregryn , sammalt hvete og mesteparten av hvetemelet og tilsett rosiner til slutt.
Arbeid deigen smidig, jeg lar kjøkkenmaskina jobbe en 10 min med deigen.
Hev under plast til dobbel størrelse.
Trill ut boller og sett dem på et stekebrett kledd med bakepapir.
Etterhev under plast i minst 30 min.
Stek midt i ovnen på 225 grader i 10 -15 min til de er gylne.
Velbekommen:)
 Oppskriften er fra Grete Rode
og du finner flere gode sunne baketips i siste LevBra nummeret:)

1 kommentar:

  1. Nam, disse så gode ut. Fikk lyst til å prøve, og bare bytte ut sukker med druesukker. Takk for tips! :)

    SvarSlett