mandag 2. juli 2018

Blåe toner og Blåe farger over heile Mausund landet.

Søndag benyttet jeg meg av deilig ferietid,
Med sommervarme, blå himmel , blått hav , ble jeg turist i egen kommune og eget øyrike.
Startet med cruise tur på ferga hvor man sensasjonelt kunne sitte på dekk
heilt fra Dyrøya- via Sula- Bogøyvær og fram til Mausund.
På Mausund var det fult liv med Oda fra havet forestillinger
hvor lokale " amatører" og proffe skuespillere
spilte ramsalt og ekte historie om Oda fra Spåholet ,
kvinnekamp, bygdafordommer, gamle nabofeider som følges slekt etter slektsledd,
sterke jenter, flotte mannfolk og dårlige mannfolk alt satt i bilde fra 60 , 70 tallet.
Jeg har fått med to forestillinger og er meget imponert over hva de får til alle mann.
 På en roligere plass og en liten perle på ei bryggekant
 fant jeg vår lokale bildekunstner Astri Reppe og hennes Oda utstilling.
 Her fikk jeg se Oda spelet gjennom hennes øyner med pensel og lerret.
 Hun har fanget inn den gamle trauste fiskaren, båter som kjem og båter som forsvinn.
 Og ikke minst sterke bilder av lisj Oda
Lisj Oda som ble spilt Leah Tørum Aastum
gjorde også et sterkt inntrykk i selve spelet.
Hun spilte så bra at man skulle tro man satt å så
en film direkte tatt opp av Oda`s barndom i det virkelige liv!
Og som i spelet møter vi Oda som stor også i Astri sitt bilde ,
 der overtakelsen av båt symbolisere overgangen.
 
Fikk dere ikke med dere kunstutstillingen til Astri på Mausund,
ta turen over igjen hele denne uka
Det er fortsatt liv og røre på øya nå starter Utihavet festivalen!
Hvor de fra  øyrike henter energien fra aner jeg ikke,
 men får det til , det gjør dem!!
Lykke til både Astri
 og Mausundværingene med denne ukas sprell!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar