lørdag 2. november 2019

Samle på små gleder i naturen som kan bli store


Jeg øver meg på å samle på små gleder. 
En glede er å se disse fargerike bladene som ligger på bakken. 
Min podcastvenn Britt Arnhild Lindland snakket om dette i sin siste podcast episode, 
det å lete etter det vakre å naturen. 
For meg gir det ikke bare små gleder å lete etter det vakre i naturen ,
men stor glede å kunne observerer alle de skattene som er rundt oss. 
Fargsprakende høstblad, den første snøklokken, solnedganger og oppganger, 
en katt, en løvetann, en fugl. 
Vi er heldig som kan følge naturens årstider med de ulike 
små og store gleder hver årstid gir oss.


Å fange disse vakre bildene naturen gir er vanskelig, 
men fotoapparatet er alltid med på tur og jeg prøver å bevare det så godt jeg kan.
Bare se på dette rognetreet som ser ut som det har blitt pyntet opp med 
røde perler etter at alle bladene har forlatt grenene for denne sesongen. 
Det står der å gløder midt i en grå og regnfull dag.

Man kan velge å bare rase rett forbi det treet ,
 eller stoppet opp å ta det visuelle øyeblikket til seg.
Det tar ikke lang tid å samle denne gleden, men man må ta seg tid.
Derfor går jeg mine turer alene for jeg trenger tid til å stoppe
 og tid til å ta inn disse små naturgledene.
 Det blir min form for meditasjon og mindfulness. 
I november er dette enda mer viktig, da jeg blir litt som naturen,
ikke grå utvendig men innvendig. 
Jeg trenger å gå i novemberlyset for å vite at lyset er der 
og minne meg om at det også er fint med den gråe årstiden.
Ønsker dere en fin helg
og at dere får tid til å samle dere en naturglede!

4 kommentarer:

  1. Sliter med november du også? Verste tiden på året, særlig om det er mye regn og vind.Virkelig ei tung tid å komme gjennom!

    SvarSlett
  2. Så enig med deg! Naturen er i forandring hver dag nå seinhøstes, og det gjelder å komme seg ut mens lyset er der.

    God søndagskveld fra Ingunn

    SvarSlett