mandag 29. april 2013

Barnekultur Retro

 KLINKEKULER. 
Hvem har ikke brukt timer og friminutt på dette i sin barndom.
 Jeg var så heldig å arve min 10 års eldre storebror sine klinkekuler, 
samlet i en tøypose han hadde sydd på skolen. 
FOR en luxus for ei skolejente på 8 år. 
 Nå var det på tide å gi opplæring til mine egne og andre i retro barnekultur. 
Det passer for både de minste og de eldre barna.
 Det passer så vel for jenter som gutter.
Reglene, tja finnes mange, men her er en å gå ut i fra:
KLINKEKULE LEKEN
Antall: 2 eller flere personer må være med i leken.
Mål: skyte på motstanderenes sin kule og samle mest kuler til seg selv.
Spilleregler:
1.Lag en liten grope i bakken.
2.Lag en strek 10 meter fra gropa.
3.Ha minimum 1 klinke kule.
4.Første mann står bak streken og kaster kulen for å treffe gropa.
5.Den som treffer gropa får skyte på de andre kulene ved å sette sin egen kule
ved gropekanten og skyte(skyve kula avgårde med litt fart)
 sin egen kule mot en annens kule, treffer han kulen får han den.
6.Man spiller med 1 kule om gangen.
7.Hvis man ikke får kula i hullet skyter(skyter med fingeren)
man videre med samme klinkekule for å treffe gropa,men venter på sin tur.
8.Hvis man skal fortsette spillet må man ha flere klinkekuler.
9.Man spiller til det er en klinke kule igjen.
10.Etter første kast: Hvis kulen er 5 steg fra gropa kan man skyte kulen med fingeren i gropa,
og skyte på de andre kulene(bare hvis man treffer gropa).
Etter opplæringskurset har faktisk mine egne
 HELT på EGET initiativ spilt KLINKIS.
Var klinkekuler en del av din barndomskulutr?

4 kommentarer:

  1. Oj det var gode minner ja, Huska ikke reglene nei! Koselig :)

    SvarSlett
  2. Åja, vi spilte klinkis. Og jeg har fremdeles en god del klinkekuler i en boks.
    Ellen :)

    SvarSlett
  3. Jada. Klinka mye i min barndom, men vi brukte en ring istedenfor grop. Tror ellers vi gjorde som dere. Husker enda de fine fargene vi hadde på kulene! :)

    SvarSlett
  4. Ååååå......dette husker jeg ja, Brit:) Storebroren min var ekspert og hadde en stor boks med kuler. Vi andre spilte bort våre....sukk* Bra du friska opp reglene!

    NinaM.

    SvarSlett