onsdag 27. september 2017

Syng i gledens fryd!

 Ingen bør være i tvil at jeg like å synge, ja gjerne så høgt som jeg kan.
 Helst synger jeg i kor , sammen med mange gode sangervenner.
 Forskning viser at å synge er sunt,
den viser at en times korøvelse kan redusere både angst og negative tanker.
Akkurat det kan jeg skrive under på med mange streker.
Mange ganger kan jeg gå på korøvelse og egentlig ikke ville fordi jeg ikke føler meg i form ,
 er sliten og kanskje til og med ikke vil treffe noen! 
Men 99 % kommer jeg  hjem full av ny energi.
SÅ man trenger ikke terapi når man kan gå på korøving!!
 Eller når man finner slike bilder i arkivet
 så kan man jo saktens lurer om man IKKE burde gå fast til psykolog eller psykiatriker!!
 Jeg har sunget i kor fra jeg var 14 år.
Før det sang jeg mer enn gjerne på skolen, søndagskolen, barneforeninger.
Jeg digga Bygdakoret og satt på fremste rad når de opptrådde på lokale arr.
I 5 klasse opptrådde jeg og venninna mi med
 Hvite Syriner og De tre klokker under klassens time... 
Stakkars medelever!!
Det har blitt noen kor i løpet av den tiden
 fra Tresfjord, til Kristiansund, til Sogndalsregionen
og til slutt, siste 29 årene Havdur på Frøya.
 I noen kor har jeg knytt evige vennskapsbånd for resten av livet ,
noen kjærester og til og med mannen i mitt liv traff jeg gjennom korsang!
Noen korvenner har jeg sikkert glemt og noen har sikkert glemt meg.
MEN gode minner har jeg fra de alle
 og i alle kor har jeg fått musikalske utfordringer og vokse med.
Jeg liker godt dette diktet til Bente Bratlund som beskriver litt disse møtene
man får gjennom et langt liv og tar med seg videre som små skatter.
INDRE MINNEBOK
Eg har ei indre minnebok
Menneske eg har møtt på livsvegen
Små bilde av det vi har delt
...
Når vi møtes
kanskje tilfeldig eller i all hast
er varmen der og gleda
Vi bur i eit lunt hjørne
i hjarto til kvarandre
Det blir ikkje borte
det gode som var
 Like viktig som å synge i kor er det å få synge med barn.
Jeg elsker jobben min som musikklærer for de yngste.
 En samling med disse gir meg også samme energi som å synge i kor.
 Eller å være sammen med fine barnekoret mitt Solsikkan som synger av hjertens lyst ,
Det er gøy gøy gøy og synge høgt høgt høgt sammen med mine venner!!
Akkurat nå føler jeg som verdens heldigeste
som får synge sammen med disse jentene i vokalgruppa  Femme.
At man i en alder av 51 år skulle få slike sanglige nye utfordringer er helt utrolig moro!!
Vi jobber intens mot NM i Trondheim 14 okt.
Kom gjerne innom er du i nærheten.
For mer informasjon om oss i Femme kan du jo gå inn å like facebook sida vår HER:
https://www.facebook.com/femmevocalgroup/?fref=ts
 
Får dere som enda ikke har hørt oss, her kommer en liten snutt fra
You tube med kjenningsnummeret vårt All about that bass!
SÅ min anbefaling helt til slutt ,
 har du mulighet til å synge i kor,
kom deg  avgårde i ditt lokale kor
 og få sanglig terapi for både kropp og sjæl.
Det skal æ fortsette med så lenge æ klare å sønge!!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar