mandag 27. juli 2015

Et seinsendt Reisebrev fra New York

 I have been in New York, men det var i slutten av april i år.
 PÅ tide at reisebrevet blir skrevet og sendt !
 Fordi jeg er så heldig å være med i forening med disse tre damene
 har jeg fått muligheten sammen med dem til å se både
London 2009 Paris 2012 og nå NEW YORK.
Vi møtes ca 1 gang i måneden, setter av litt penger
og etter par år har vi råd til å pakke reisekofferten å dra ut i den store store verden.
Jeg ble med dem fra 1995, mens de var med foreningen før det.
 Mange har vært med,
 men vi er de som er igjen etter 2003.
Uten denne gjengen har det nok ikke blitt New york for min del.
For ca 110 år siden kom min mormor Astrid akkurat hit sammen med sine foreldre, og søsken.
De måtte registrer i akkurat dette bygget Ellis Island immigration
før de de drog videre til Dakona.
Dessverre rakk vi ikke innom denne bygningen, det eneste jeg angrer litt på.
Men vi rakk frihetsgudinnen
 innom World trade senter
og ble mest overrasket over hvor lite område egentlig er
og hvilket kaos det måtte være den dagen.
Vi vandret over Brooklyn Brigde
 Vi fikk oss opp i Empire State Building
 og var veldig glad for at vi hadde kjøpt oss KØFRI billetter.
Denne opplevelsen å gå forbi kø etter kø er det nærmeste jeg har følt meg kongelig.
Vi sparte timevis i kø og kunne isteden få med andre aktiviteter i New York.
En slik KØFRI billett Anbefales på det varmeste!
 Utsikten er så fantastisk som det er beskrevet.
 Times Square så lysende, blinkende,folksomt som sagt.
Vi tok også en avstikker til Harlem, kunne tenkt meg å utforsket det mer,
men pga alt for sulten/tørst og vi ikke fant resutrangen vi hadde tenkt ble det alt for kort tur.
 SÅ det er viktig å huske på å spise regelmessig på slike turer
slik at man er i god form på nye oppdagelser!
Ola og jeg fikk med oss STOMP forestilling,
 Everything have a rhytm og det var bra sikkert.
Overveldende moro å se artistene utfolde seg rytmisk med all slags mulig verktøy og utstyr!
 Vi hadde tenkt å se en musikal på Brodway men synes prisen var ALT for meget, 
mellom 1000 - 1500 kroner for en billett var ikke akkurat det reisebudsjettet hadde planer for.
Stomp var omtrent halvprisen og var absolutt verd pengene!
 Vi brukte flere timer i Central park
 og kunne brukt enda flere hvis vi hadde bedre tid.
 Der var det vakkert, der var det ro, der kunne man få fine musikkopplevelser
og bare tusle rundt å være helt fornøyd med det.
Andre tips er at man må ha tålmodighet på flyplassen når man skal inn i landet,
DET TAR TID!!
Ellers er Subway like genialt som både London og Paris.
Man fraktes i full fart under jorden fra den ene til den andre plassen og det er billig. 
Vi kjøpte et ukeskort for et par dollar og hadde full frihet.
Det føles litt utafor kroppen opplevelse å ha vært i New York,
 landet på den andre siden av verden.
 Og at det bare tar en halv dag med fly
 i forhold til min mormor som brukte måned på båt..

2 kommentarer:

  1. Tatt for titten, det var nesten som jeg også fikk meg en liten tur over ther :)
    hilsen AnneKa

    SvarSlett
  2. Gøy å se bildene dine fra New York. Jeg har vært der to ganger på 80-tallet, i 87 og 88, da søsteren min bodde der.

    SvarSlett