tirsdag 1. august 2017

August, ny start og Super god Sunn suppe på menyen for både studenter og oss andre!

1 august er for meg som 1 januar.
Jeg får en sånn ny start feeling.
Nå er det på tide å brette opp ermene , begynne å gå ut av sommerdvalen
 og gjøre seg klar til nytt semester.
 For er en et skolemenneske så starter det nye året mest i august og ikke januar.
Heldigvis har jeg noen uker før jeg skal inn i 5`te giret i forhold til arbeid.
 Det er helt greit at jeg får en sakte tilnærming før høstsesongen smeller avgårde.
Skolen starter alltid med planleggingsdager rundt uke 33.
Jeg begynner mine planleggingsdager allerede i dag og da mer på det personlige plan.
Første steget er back to sunnere måltider og mer beviste matvalg!
DA er denne GULROT og INGEFÆRSUPPEN fra Grete Roede en knallgod start!

I sommerferien har vi hatt de fraflytta ungdommene hjemme litt til og fra.
Det er sånn at under denne gulrotsuppe middagen
var vi ALLE til bords og det har faktisk ikke skjedd så ofte i sommer.
Og ikke blir det vel så mange ganger før de fem eldste drar til Trondheim for å starte skolegang.
To ganske så ferske i studentlivet i byen.
Gutta har leiet seg eget hus sammen med to kamerater.
Akkurat det blir jo spennende å høre hvordan går..
Mor tenker da spesielt på rydding av kopper og vasking av klær...
Gulrot suppe det liker de alle mann, så det kan jo være et lurt fellesmiddagstips for studentene.
Ikke for dyrt , sunt og knakende god!

Her er oppskriften for 4 personer.
1 ss olje
1 stk løk
1 fedd hvitløk
6 stk gulrot
2 ss revet ingefær
10 dl grønnsaksbuljong, ferdigblandet
2 stk potet
2 stk stilker stangselleri
1 ss sitronsaft
1 ts salt
1/2 ts grovmalt pepper
Skrell og grovhakk poteter, gulrøtter og løk.
Finhakk hvitløk og rasp ingefæren fint på en rasp.
Fres hvitløk, ingefær og løk i olje i en stekepanne, til alt er litt mykt.
Tilsett gulrøtter, poteter og selleri, og stek i et par minutter.
Tilsett buljong og sitronsaft, og kok opp.
La det småkoke til grønnsakene er myke, ca 20 minutter
Mos alt i en blender, stavmikser eller kjøkkenmaskin for en jevn konsistens.
Smak til med salt og nykvernet pepper.
Server med grove rundstykker. 
TIL DERE ALLE MINE ELDRE BARN
SÅ FINNER DERE TIL MED STEG FOR STEG VIDEO HER:
https://www.greteroede.no/oppskrifter/1681462.o2
og er dere flere enn fire er det lett å gå inn på denne oppskriften å øke antall porsjoner 
så slipper dere å bruke opp hjernen til annet en skolearbeid!
Jeg tror de skal få en stavmikser i innflyttergave,
suppe er nemlig prima å lage heilt fra botn av!
Lykke til!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar