lørdag 19. august 2017

Midt-norsk strikkefestival dag 2: Full fres fra mårra til kveld!!

 En dag er snart over i konstant lykkerus over
 garn, strikking, farger, fantastiske folk, design og foredrag!!!
Å være på strikkefestival er en drøm for strikkenerden meg.
Jeg er overveldet over denne strikkeverden av fellesskap og god energi s
om jeg har fått vært en del av hele denne lørdagen!
 Jeg viste på forhånd at jeg hadde lagt opp til et ALT for stramt program
og har derfor rast rundt på festivalområde fra det ene foredraget etter det andre.
Jeg har fått hørt på Kari Hestnes ( ikke i slekt med  meg)
 fortelle om farge på pinner hvordan det påvirker både oss og andre gjennom fargene i Chakra.
Veldig interessant å høre hvordan dette inspirer henne i sine egne design.
Deretter drog jeg rett over for å høre på den
danske designeren Vithard Willumsen, Prince og Knitting. 
Han snakket om Strikking og nærvær.
Et foredrag som bare understreket det jeg har skjønt strikking er for meg.
Når jeg strikker klarer jeg å være tilstede,
jeg slipper at hode fylles av alle stresstanker og bekymring.
Det er en form for mindfulnes , samtidig som det er en hjelp på å holde fokus på andre ting.
DERFOR er det svært viktig at jeg f.eks får strikke på møter,
det gjør at jeg får med meg det som blir sagt,
 hvis ikke har jeg veldig lett for å la tankene strømme i helt andre retninger!
 Han fortalte også kort om sin egen strikkevei og fram til den designeren han er i dag.
Det gjorde at jeg ble inspirert til å prøve strikking med frø!!
Gjennom foredraget til Nina Figenschau også kalt NinaPetrina
fikk jeg en liten "smak" på hvordan man kan farge garnet selv.
Selv om det var med syntetiske farger og jeg har mest lyst å  prøve ut fargeplanting
så kjenner jeg at DETTE må prøves i heimen,
plutselig kan det dukke opp selvfarga garn i bloggen!
 Siste foredraget var med denne Strikkeguru dama Annemor Sundbø
(som her sitter med ung jente jeg dessverre ikke husker navnet på ..Gullfiskhjerne)
Jeg er evig takknemlig for den jobben hun gjør for å sette fokus på Ull fra Norske saueraser.
Foredraget het også ull fra norske saueraser- avfall eller ressurs.
For ei dame, for en kunnskap , for en formidling!!
 Dessverre varte dette foredraget bare rundt 50 min, skulle ønske tiden var dobbel så lang!!
Jeg kjenner mest på at jeg blir utrolig stolt av å være villsaubondekone
og at jeg endelig skal gjøre noe for å bevare ULLA!
 I dag ble det bare tid til en LØPE runde i den bugnede fargesprakende garnteltet.
 Å joda jeg fikk da karra te mæ noen garnnøster også,
men skal ha ny runde på søndag for siste oppsamling.
Den hele fulle fangsten skal jeg bekjenne i morgen!!
I teltet traff jeg disse to blide jentene fra Oppdal, Marit og Lise.
Marit har en podcast med navnet Marit`s garnkaos og der for Lise også får være med i ny og ne.
En trivelig norsk podcast som absolutt må framsnakkes og må få langt flere sjåare enn til no!!
 De strikker og spinner.
Lise lager også flotte sokketepper , eller sock blanks som det blir kalt i det store utlandet.
Hadde egentlig håpa ho hadde en liten salgstand med dette, kanskje til neste år.
 OG da kan de jo også ha et liten workshop/foredrag om det å lage podcast.
Det kunne æ tenkt å hørt litt om!
 Jeg avslutta selve festivalprogrammet med å gå på strikkekino og se denne filmen Hidden Figures!
WOW for en film,
perfekt for oss strikkedamer, men absolutt en film å sjå for alle og enhver.
Det var også ganske fascinerende å sitte der en 80 stykker i dempet belysning å strikke.
Jeg er vant til å sitte alene å strikke i stummende mørkre
. Det var litt enklere med litt lys for å si det sånn.
Kanskje kan vi få til noe sånt på Frøya også!!!???
Som en god slutt ble det festmiddag på Bårdshaug med strikkevenner.
Jeg er så glad for at jeg hører til dette store felleskapet.
 Jeg har blitt kjent med strikkere fra
 Hareid, Ålesund, Frei, Stokmarknes, Hokksund, Eidsvoll,
Trondheim, Tønsberg, og Stockholm.
Takk for alle gode samtaler jeg har delt med dere i dag!
Alle har vi samme fasinasjon for STRIKKING!!

4 kommentarer:

  1. Sukk..mitt strikkehjerte lengter dit..og ja..strikkekino på Frøya...det må da gå an å få til....😊

    SvarSlett
  2. Og Nina Figenschau er i slekt med meg. :) Jeg skal innrømme at jeg måtte google sokketepper, det var ny kunnskap for meg. Si ifra dersom du starter podcast!

    SvarSlett
  3. For en fantastisk opplevelse! Her skulle jeg gjerne vært. Kanskje det må legges inn i neste års ferieplanlegging, hvis det kommer flere da. Strikkesymposium arrangeres det rundt om i Norden, tror det ble arrangert på Færøyene i år. Og neste år i Estland. Hadde vært utrolig kjekt det også :)
    Ha en strikkefin søndag!
    Hilsen fra Anette

    SvarSlett
  4. For en oplevelse du fikk med deg her.

    SvarSlett