mandag 2. november 2009

Alternativ Halloween feiring

Hva gjør man med halloween feiringen når man egentlig ikke liker det...Jeg er av den formening at barna er ganske sjarmerende på sin halloween runde når de er opp mot 11-12 år, etter det kan de godt holde seg hjemme og finne på annet gøy. Men hva gjør man da som mor når man har huset fylt av unge mennesker fra 11 års alderen og opp til 16 år, og de fleste har forventning om knask eller knep runde..
16 åringen er så stor at hun skulle på offentlig halloween fest (som forøvrig ble en stor sukse:) ) Min jente på 13 fikk innvitere med seg to venninder på halloween fering her hos oss. Vi hadde også avlastningshelg for 4 gutter i samme alder som våre egne og dermed ble det 7 gutter samlet fra 11 til 14. I tillegg er jo lillegutt på 4 med:)
Alle var innforstått med at det ikke ble vandretur på bygda etter knask, men at vi skulle ha egen fest i skogen.
Kl.7 om kvelden vandret vi til den " lille" dalen vår. Der hadde Ola , mainn min tent opp bålet og masse fakler rundt området. Kjempe stemningsfylt og i tillegg litt spøkelseaktig. De som ville det hadde kledd seg ut og sminket seg. Min lille spøkelsesgutt har satt seg godt til rette på en utkikkstein og synes at det er morro med skumledagen. Det ble grilling av pølser og marshmellows. Og praten gikk lystig rundt bålet. Vi opplever bestandig at bål er en fasinerende aktivitet for barn og unge.
Når grilling er ferdig er det ofte utprøving av andre brennbarnt materiale. Fuktige kvister gir både skummel lyd og annen røyk:) I området hadde jeg laget orienteringsløype med poster laget av refleksvester. Der kunne man finne godteriposer eller skumle hodeskaller av gris, geit og sau:) Hele ungeflokken drog på jakt . De viste selvfølglig ikke hva som var i område så noen hyl ble det når enhodeskalle dukket opp.
Ellers er det alltid artigere å prøve ut lek og tomling i mørkre, varianter av sisten og fangeleker ble flittig brukt.

Etter å ha kommet hjem etter et par timer i skogen, ble det buffe med hjernemassegele, monsterkake og blodige popcorn
Minste mann ble lagt i seng og de store fikk se sciende -fiction thrilleren vikaren på storskjermen vår. En "grøsser" som er spesielt laget for unge. Den er både skummel og morsom på en gang. Og med problematikken vikaren er det mye gjennkjennede episoder for unge:)
Vi håper på at dette kan bli en halloweentradisjon vi kan fortsette med, for den likte både voksne og barn.

10 kommentarer:

  1. Så trivelig det hørtes ut! -Jeg er ikke så veldig glad i halloween jeg heller, men lager kos og stell for ungenes del. De synes jo det er såå spennende! .-)
    Jeg skal prøve å huske dette med bål til neste år, for det tror jeg ville vært midt i blinken for mine barn også! :-)
    Ha en flott uke! :-)

    SvarSlett
  2. Så flott at dere har laget en egen tradisjon. Den må dere ta vare på. Høres kjempespennende ut med en skogstur i mørke. Er heller ikke noen stor Halloweentilhenger - så her i huset er det dårlig med feiring. Men dette var en god ide - som du sier bål er alltid en fulltreffer og spesielt når det er mørkt.

    SvarSlett
  3. Hei på deg, Brit! Fint at du er tilbake med et innlegg!
    Ha en koselig dag :)
    Hilsen fra Pillepalle

    SvarSlett
  4. Heia Brit. Nå lurte jeg jammen meg på hvor det var blitt av deg - det er så koselig å stikke innom bloggen din.
    Høres ut som at dere hadde en topp Halloween-feiring. Her var ungene på fæst på grendahuset - og etterpå fikk tuppene gå knask eller knep (sammen med papsen og bare til folk vi kjenner;))
    Må innrømme at jeg liker Halloween - da er ikke jula så altfor langt unna. Så, nå har jeg kastet ut gresskaret og edderkoppene og tatt fram noe småtteri for å komme i julemodus :)
    Ha en fin mandagskveld!

    SvarSlett
  5. Så lur du er!
    Denne feiringa hørtes veldig spennede ut, og så mye mer "fornuftig" enn å sende barna gatelangs for å "true" til seg gotteri fra naboene.

    SvarSlett
  6. Dette høres ut som en ordentlig trivelig tradisjon! Vi fikk ett besøk av to jenter som egentlig var for gamle til å gå rundt til naboene, men de oppførte seg fint selv om vi ikke hadde noe godt å by på (Hadde glemte det helt)

    Ha en fin tirsdag :o)

    SvarSlett
  7. Brit, dere er så utrolig kreative og flinke. Jeg er imponert. :)

    SvarSlett
  8. Dette hørtes ut som et godt alternativ. Ønsker dere en flott uke.

    SvarSlett
  9. Så kreativ og morsom Halloweenfeiring! Er nok mye morsommere enn bare å gå rundt å si knask eller knep - og bål er alltid koselig. jammen har du gitt meg en god ide til neste Halloween:-)

    SvarSlett
  10. Høres kjempe flott ut for ungene, jeg er imponert over det dere har stelt i stand. Godt jobba :)

    SvarSlett