tirsdag 16. juli 2013

Maren på Dolm

 I kveld har jeg igjen fått rystet min sjelelige livsnerve ved å se Maren dømt til døden i Dolm kirke på Hitra. 
Jeg er utslitt etter å ha grene meg gjennom håpløsheten både i kjærlighet og" bygdadyret ". 
Maren ble halshugd og dømt til døden i 1849 og en av de sist i Norge som ble halshugget. 
Det som gjør historien så sterkt er at den er fra nyere historie. 
1849 er ikke så fryktelig lenge siden...
 Maren ble anklaget for å ha forgiftet mannen sin . Noen mente det var med rottegift. 
Men det var ingen som kunne bevise det direkte at hun gjorde det.
 Årets Maren spilte svært overbevissende og før halshuggingen i sangen Maren var det som jeg var kommet direkte over til rettstedet i 1849. Jeg gråt nesten så det HØRTES i salen........
 Det er tredje gangen jeg ser Maren. Jeg blir så imponert over at de hvert år lar regissørene få lov til å levende gjøre det som sin måte. Likeså at tekstforfatteren  Svein Bertil Sæther er så åpen til sinns at han er med på endre tekstene, ta bort noe og legge til noe nytt slik at det hele tiden åpner seg nye sider av Maren, personene rundt Maren og samfunnet på denne tiden.
 I år var regissøren Anne Krigsvoll. Hennes debut som regissør. Likte endringen med at forfatter hadde lakt til en ny start der vi blir kjent med Maren som ung, det gjorde at vi fikk mer helhet i livet til Maren. Det jeg likte Anne hadde gjort var blant annet små detaljer som salmesangen rundt begravelsebordet, mye mer realistisk.Hun hadde også bygget videre på å få barna mer med i spillet. Rettsaken som skiftet fra barnelek til direkte over til den offisielle rettsaken var god:) Liker også at barna er enda mer sentral med i spillet. 
Jeg synes Anne har gjennom årets Maren fått frem både mer godhet i Maren og sårheten i historien.
Selv om Maren blir oppført på Hitra har vi også med lokaler skuespillere fra Frøya. 
Min heltinne i år ble Ingunn Teigås Haugen som gjorde en flott rolle som tjenestepike Karen . Sangduetten mellom tjenestegutten og henne var meget vakker:) I løpet av siste året har hun vokst utrolig som skuespiller fra Siri i Havlandet og nå som Karen i Maren. Jeg synes dette er utrolig Moro for Ingunn sin del. 
En annen Frøyvææring jeg  ble imponert over  , var Kåre Anton Midtsian. 
Vet han har hatt kort innøvings tid og heller ikke så mye skuespiller erfaring fra tidligere, 
men du verden både i begravelsescena og i fengselscena med Maren gjorde han solid jobb!
Takker også til Maciej og Elin for flott musikk ansvar
 både for arrangerer, spilling, korjobbing og synging:)
Jeg lar dette bildet stå for både dramatikken og sorgen i historien.  
 Blåklokkene blir symbolet på små kirkeklokker som ringer fred over Maren.
 Det er vel ingen tvil om hvilken siden jeg står i saken om Maren. 
Jeg mener hun er uskyldig tømt . 
MEN hadde æ no vorre gift med en sånn HÆSLIG kaill som han Ola i Jektvika
 så SKU æ nok ønska å bli kvitt hainn på eitt eller ainna vise... 
Eller så burde Maren gjort som Taledotter mi sa etter skuespillet.:
Æ skjønne itj at ho itj stakk av te Amerika etter at ho vart frikjent første gangen!! 
Men da hadde det ikke blitt noen Maren historie for oss.
...eller kanskje hadde det det likevel...?
Fornøyd tjenestepike Karen etter endt premiere.  
Jeg er nok slett ikke en objektiv teaterkritiker siden mitt hjerte er så stort for Marenteateret. 
Jeg tapte det til alle involverte i Maren i 2009 da jeg var så heldig å få spille Ane det året.
Jeg takker alle skuespillere og deltagere rundt Maren for å årets forestilling.
LYKKE TIL VIDERE!!! 
BOR DU I NÆRHETEN AV HITRA SÅ KOM DEG PÅ FORESTILLING,
 du har sjansen 17,18, 19 ( 2 forestilinnger) og 20.juli.
Du finner mer om MAREN HER
(Og nå er det også mulig jeg blir dømt siden jeg lurte meg til å ta bilder under forestillingen i år...
siden det stod at dette var helt ulovlig....)

1 kommentar:

  1. Hei;)
    Maren er en gripende historie. Det må være 6 år siden jeg så det. Og jeg kan godt tenke meg å se det igjen.

    Jeg har vært en snartur sørpå og kom hjem i går. Tror nok at jeg "snur i døra" og reiser tilbake fortere enn fort;) Må bare bruke opp litt maling først!

    Ønsker deg fortsatt fine feriedager;)

    Klem fra Ann-Mari

    SvarSlett