søndag 13. august 2017

Veien inn i Undringens landskap

I går var jeg i Sletta Kirke for å lytte til denne trioen,
 Joralf Gjerstad, Therese Ulvan og Øyvind Løvrød. 
Jeg gikk inn i kirkerommet med nysgjerrighet på hva denne kvelden ville gi meg
og med et spørsmål om jeg egentlig passet inn denne kvelden.
Det er vanskelig å forstå en så sterk gudtro og slike under han har vært med på å gjort
for et halv religiøs menneske som meg.
. Jeg lar meg likevel bære med i samtalen om livet , døden og håpet.
Ikke alltid like enkelt å få med seg alt,
 men hovedpoengene eller budskapet til Joralf går klokkeklart gjennom kirka.
Han kommer inn på kirken og menneskens fordømmelse og ber oss tenke gjennom
Kvinna som skulle bli steina på grunn ekteskapsbrudd,
der den som var uten skyld skulle kaste den første steinen......
Han gir fra seg sitt livsmotto som mange tok med seg videre den kvelden
fra en gammel julesalme, Gud sin egen sønn oss ga, der andre verset er som følgende.
Gi din Gud ditt hjerte hen, Gi din ringe neste!
Gi din uvenn og din venn, Gi dem av ditt beste!
Gi til du blir tom og arm, Intet skal du miste!
Gi til du blir rik og varm, Rikest på det siste!
Joralf har i hele sitt liv ville hjelpe og prøvd det på beste vis med sine evner.
Innimellom denne veien i undringens landskap
 musikkmaler Therese med vakre sanger og salmer som
O bli hos meg, Nordnorsk julesalme, Det er makt i de foldene hender, Gabriellas sang,
 Men det som slo meg fullstendig ut  i sjel og sinn var teksten til Tommy Rodahl Tenn lys.
 Etter en litt humpete vår 2017 så kjent jeg meg så sterkt igjen...
Lang e dagen no for tida
uten latter uten liv
driver dank i kvardagstria
grue mæ te neste ria
som kjærtegn av en morrakniv

Hudløs ham, nakne nærva,
fange opp kvar minste ting ,
vettet mett har vargan verva,
lykka den e slått forderva ,
tankan tomle rundt i ring.

Tenn et lys fer mæ i kveld,
natta bli i mørkast laget,
bli tung å takel herre slaget,
får nå prøv å tål det lell,
 hvis du tenn lys for mæ i kveld,
 et lys i kveld. 
Samtidig er det rart å tenke tilbake på den mørke våren jeg hadde
når SOLA igjen skinner inni meg.
Jeg kjenner på meg at jeg i  denne tida hadde så mange som
 tente lys for meg med varme ord og tanker.
Alle dere har vært så utrolig stor hjelp for meg til at jeg igjen er tilbake.
Dermed satt jeg der i kirka i går
og var takknemlig for at jeg kjenner så mange gode mennesker
som er akkurat det Joralf prøver å formidle
 at vi alle sammen kan gi til hverandre fra våre hjerter og gjør små under på vårt vis. 
Så går jeg inn i høsten,gladere til sinns.
Det ska itj stå på været om man bærre har klærne!!
Jeg gleder meg til å starte opp på jobb i morgen,
 til mange spennende sangprosjekter med vokalgruppa mi Femme,
til å bli kjent med ny valp,
Til sang, latter og dans og helt sikkert noen tårer i blant.
Og husk små små ord til noen som kan trenge det
kan bety så mye mer enn du tror.
Jeg tar derfor med meg går kveldens møte med
Joralf, Therese og Øyvind inn i høstmørkre
og lar håpet tennes for en god avslutning på 2017.
Therese Ulvan laget  en egen youtube video med sangen Tenn Lys
til alle pårørende av 22.juni 2011.
Lytt gjerne til den
 og send samtidig noen varme tanker til noen du mener trenger det.



1 kommentar:

  1. Takk for et tankevekkende og fint blogginnlegg!

    Lykke til med nytt arbeidsår!

    Klem

    SvarSlett