fredag 3. august 2012

Island = SAU = MAT = ULL=GARN!!!

 Hele øya er fult med SAU ,
den gamle gode islandssauen som vikingene en gang tok med seg over fra Norge
 og som vi også har sorten av.
 Dette skiltet vurderte vi sterkt å få tak i,
 kult med ekte gammel utganger sau fareskilt, sau med horn, ikke dalasau!
Det er jo stort sette denne typen sau som forviller seg på autobanen hos oss også...
 Sau med horn, ligner på slektningene som bor hos oss.
 Og sauene fant du ikke bare i de frodige grønne enger,
de beitet gjerne i lavasteinomårder også
 MAT av SAU kan vi godt like.
 Islands lammekjøtt smakte nydelig
 Til  pizza med saukjøttdeig servererte de på en av resturangene
 akkurat som vi lager i heimen:)
 Fikk med meg familien på textil  musem i Blönduòs.
Jeg fant dette lille museumet takket være reiseguiden fra lonely planet.
 Jeg ble mest fasinert over rosemønster strikkingen på tøflene .
Jeg var også heldig å fikk kjøpt boka om
Icelandic color knitting av Helene Magnùsson
som tar for seg denne teknikken.
Du finner mer om henne HER
 Og det ble selvfølgelig med mer enn bare EN strikkebok,
flott bok med lopi oppskrifter på engelesk og islands vottebok ble med i samme slengen.
 Bonden fikk ekte islandske sokker og  bondekona en liten tova engel.
Farga garnet kjøpte jeg på et kunstgalleri , det var rester fra hennes kunstvev.
Jeg skal bruke de til mønsterbord på et eller annet produkt .
 Og dermed gikk jeg på den STORE GARNSMELLEN. 
 Har holdt meg steinhard i forhold til garninnkjøp hele2012,
men når hver turist,  annen hver islender og alle markeder
viste fram vakre strikkede lopigenser' og garnet kostet under halvpris enn her hjemme
BARE MÅTTE JEG!!
1300 gram ble med hjem og det skal bli GENSER til MEG!!
Til trøst for meg selv for garnsprekken ,
 ble også disse søte saueklemmer med hjem:)

4 kommentarer:

  1. Island er stedet, ser jeg! Så spennende ferie!

    SvarSlett
  2. Koselig å lese om turen deres på Island.
    Har vært der og kunne tenke meg å dra dit igjen.
    Ha en fin helg.

    SvarSlett
  3. Dette hørtes ut som ein bra ferie! eg har veldig lyst å reisa til Island eg og:) God helg

    SvarSlett
  4. Morsomt å lese om den innholdsrike reisen på Island. Jeg har selv vært på Island for sju år siden, på et to ukers kurs om islandsk språk og kultur, og kunne godt tenke meg at mannen og jeg tok en lang ferie med leiebil der.
    Pludrehanneklem

    SvarSlett