søndag 29. juni 2014

Oda fra havet =Girlpower!!

 I dag har jeg vært så heldig å få sett Oda fra havet,
et skuespill basert på triologien "Folket i Spåhålet" av Vidar Oskarson.
 Jeg kom i stemning allerede fra første stund når båten kommer inn til kaia.
 Den som har fått til dette mesterverket er Marte Hallen
 som i tillegg til å være manusforfatter også er komponist og hadde hovedrollen som Oda.
 Jeg bøyer meg i støvet for et utrolig prestasjon på alle felt.
 Særlig brenner jo mitt hjerte for barna som er med,
de fleste har jeg hatt på skolen og mange av dem i sang i kulturskolen.
Det å se dem så trygg og avslappa på scena var en fryd.
Og jeg skjønner jo at de har hatt god læremester når de får jobbe
sammen med slike erfarne skuespillere som Erlend Haga.
Her i en hærlig scene der Erlend forteller om drauger og havkonger og prinsesser.
 En annen solid rolle var gamle Andor ble spilt av Edvart Hægstad
 som har vært med i den oscarnominerte filmen Tuba Atlantic.
Marte hadde fått med seg sin egen kjærest Arnstein Langåssve
som er regissør,i tillegg til å spille kjæresten hennes også i skuespillet:)
Sikkert greit med familieprosjekt når man bruker ferietid til slike oppgaver:)
 Glad blir jeg  av å se og høre tidligere sangelever fra Mausund, Inger Marie ( i midten).
Hun gjorde en strålende jobb som Ane Amalie ( som for øvrig eldste datter her i huset heter!)
 Disse tre sang nydelig i en hyllest til Mausund sang. Hører den gjerne igjen!
 Blandingen mellom profesjonelle og amatører synes jeg alltid er en suksess.
 De proffe som jobber rundt om på de ulike spillene er flink til å løfte opp de nye og færske.
Nå er kanskje ikke Ole Kristian helt fersk etter siste 4 års erfaring
i Musikalene på videregående der han spesielt de siste to årene har hatt store roller.
Det var helt tydelig at han også trivdes på Odascena . Her i en flott duett mellom han og Line Hallem.
 Også lille Mausund stjerna,
Ingvild min yngste sangelev på øya.
 Jeg ble kjempe stolt av henne både som skuespiller og som sanger.
Rørende samspill mellom henne og Marte fikk nok flere øyne enn mine å renne over....
 Oda fra havet hadde både humor og lystig stemning
 Til alvorlige og vanskelig temaer.
Oda fra havet handler om ungjenta Oda som vokser opp på Mausund på 60-70 tallet.
Hun vil så gjerne bli fisker, men møter en god del motstand mot dette.
Det er en oppvekstfortelling og miljøskildring av menneskeliv langs Trøndelagskysten.
Det er også en historie om kvinnekamp i Utkant-Norge,
om kjærlighet og håp, om tro og ovrtro
og om å leve med havet som næreste nabo og viktigste næringsvei -på godt og vondt.
 ( sitat fra hentet fra programmet til Oda fra havet)
Det var forfriskende med et spel som ikke var fra foregangstider ,
det var flott med et spel der det var masse jenteroller ,
 et skikkelig girlpower spel!!!
Jeg må bare GRATULERE hele MAUSUND som NY spelplass.
Dette spillet kommer helt sikkert til å settes opp igjen om 2 år
 og jeg vil helt sikkert komme å bli like rørt som i dag.
Takk til alle som våger å gjøre drømmer levende
som blant annet Vidar Oskarson og Marte Hallem!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar