søndag 31. mai 2015

Løvetanngele

 Engene er fortiden fulle av hærlige GULE løvetann!!
 I helga var jeg så heldig å ha mange flinke barn
til å hjelpe meg med å endelig få laget løvetanngele!
 En utmerket flott samarbeidsoppgave for store og små.
Vi hadde fått tips i å bruke engangshansker når vi renska ut det gule av løvetanna.
BARE det var jo KULT , vi mente vi så veldig proffe ut i vårt renske arbeid!
 MEN  det tok sin tid å fylle opp en liter.
 Det hjalp  på farten  å leke mitt skip er lastet , da gikk det unna i en fei!!!
 Liter ferdig fylt opp.
Dette innholdet kokte vi i 8 dl vann på lav varme i 5 min.
 Etter på fikk det stå å trekke en 3-4 timer.
 Deretter var det å SILE ut all væsken ,
til slutt bare en løvetannball igjen..
 Vi spedde på vesken til 1l, kokte opp dette med  ca 500 gr sukker
 og 2 sitroner og lot det småkoke i 30 min.
Tilslutt en pakke GRØNN certo som skal kokes i 1.min.
 ( takket være min venninne Marie fikk vi tak i dette ,
HELT umulig å finne på Frøya butikkene!!!)
La det kjøle litt ned å ta det over i egnet glass.
Så i dag har mine gode hjelpere fråtset i løvetanngele
både på brødskive og sveler.
 Det smakte nesten som honning var konklusjonen:)

2 kommentarer:

  1. Spennende! Løvetann-gele har jeg aldri hørt om før.
    Nyt herligheten!

    Klem fra Ingunn

    SvarSlett
  2. Oi! Har smakt sur løvetannvin, men som søtt pålegg kunne det friste!

    SvarSlett