onsdag 19. september 2018

Bibliotekaren anbefaler:Helga Flatland; En moderne familie

Siden jeg nå også arbeider som bibliotekar i kommunen
så er det vel på sin plass med bokanmeldelser!
Den første boka ut er Helga Flatland En moderne familie som jeg las ut i januar.
Boken handling er om Torill og Sverre som etter  førti års ekteskap bestemmer å gå fra hverandre.
De føler seg ferdig med familieprosjektet.
Bruddet avsløres på Sverres 70-årsdag, da familien er samlet til feiring i Italia.
De tre voksne barna reagerer sterkt,
 hvordan kan de som i alle år har snakket om å ta ansvar og kjempe seg gjennom motgang
plutselig gi selve ekteskapet på båten?
Boken er deretter en sterk skildring av relasjoner og atferdsmønstrene
som holder en familie sammen, og hvor sårbare vi blir når de brytes.
Hegla Flatland fikk bokhandlerprisen for denne boka i 2017. Velfortjent!
Maria Årolija Rø i adressa skrev i sin anmeldelse at det var et sus av Ingmar Bergman
 i dette portrettet av en hel vanlig familie.
Og det er ingen dårlig sammenligning.
Jeg synes det er imponerende skrevet om forhold og brudd.
En bok som rett og slett handler om selve livet og de menneskelige utfordringer
vi alle kan kjenne oss igjen i. 
Hun får meg til å kjenne på sorgen over å miste noe ,
ikke noen,
men tryggheten, forventningene, håp og ønsker.
Helga Flatland har skrevet en bok om en familie full av kjærlighet til hverandre,
men også om misforståelser og hvor lett det er å tillegge egne meninger
 til barn, søsken og foreldre.
Godt språk og nydelig historie,
 en bok det var vanskelig å legge fra seg og ble lest ut på noen kvelder av meg i januar.
Vi har den på Frøya bibliotek.
 Og husk på biblioteket koster det ingen ting ,
her kan låne så mange bøker du vil.
Ta tre bøker betal for null er et super slagord
som ble lansert under den nasjonale bibliotekdagen 1.sept. i år!
 Jeg oppfordrer alle å bruke sitt lokale bibliotek,
 det er til og med MILJØVENNLIG!
Du slipper å fylle huset ditt med bøker, vi passer på alle bokskattene!

1 kommentar:

  1. Takk for anbefalingen! Jeg skal prøve å få lånt denne.

    God lørdagskveld fra Ingunn

    SvarSlett