søndag 20. juni 2010

Den store flåtebyggekonkurransen


Siste post i overgangsritualefesten var som sagt
flåtebygging.
Her fikk lagene utdelt 10 plastbokser, 3 sylinderisporformer,
4 planker, 1 drivved og tau.
Bildene viser stort samarbeid og lagånd.Den ene båten var lang og rektangelforma, den andre firkanta.
Hvem vil flyte best???

De to 5 åringen følger spent med fra sidelinjen!!
Og heier ivrig med!

Båt 1. Hva skjer!!
Alle plastboksene ramler av med en gang båten er kommet i sjøen,
men de to sjøfarerene og ungdommene gir seg ikke av den grunn.
Er det mannekamp så er det mannekamp.
Ute er det 7 grader og sur i vind,
i vannet...i hvert fall ikke mer.
De klarer utrolig nok å få båten rundt løypa med
4 planker og en plastboks!!
Båt 2: The winning team.
Båten holdt, gutta rodde og padlet som ekte sjøhelter og vant hele racet,
stolt, svett og lykkelige:)

Til slutt sjefs ingeniøren på vinner laget,

min kjære,

som selvsagt måtte ut å prøve kjøre selv.

Dette er en av grunnen til at

jeg elsker

denne lekne, galne mannen i mitt liv:):)

Noen har spurd hva menes med overgangsrituale fest. Og det er ikke annet en det vi bruker å ha når vi feirer dåp, konfirmasjon, bryllup osv.I wikepedia står det at : En overgangsrite (rite de passage) er et ritual som er knyttet til endring av status. Det markerer en endring av sted, stadium, sosial posisjon eller alder. Overgangsriter er ritualer som «vasker bort» initiandens tidligere status for å gjøre han eller henne klar til å «gjenfødes» som en ny person. Før innebar f.eks det å gå fra gutt til mann mange kamper og konkurranse for vise at han dugde som dyktig jeger og kriger i sin stamme. Dette er det vi har " lekt" gjennom Runars feiring i går:) Mine to konfirmant sønner kunne virkelig ha tenkt seg samme feiring og har du en passe gal slekt og venner som liker å finne på tull , tøys og rare ting er dette absolutt å anbefale:) Vi starter feiringen kl 10 om morgen i høyfjøset hvor det var nydelig ordent med masse lykter og juletrelys. Og vi var der til 21.00 om kvelden. En hel dag fylt med masse god mat og morsomme konkurranser:)

4 kommentarer:

  1. Hei.Tusen takk for titten.Kjempe fine,koselige bilder.Ha en riktig fin Søndag.Klem fra Bodil.

    SvarSlett
  2. overgangsritualfest bude en nesten ahtt hver dag spør du meg,))) dette så srtig ut og skulle gjerne sendt gutta mine til dere ser jeg;)

    selv har jeg løpt inn og ut av huset idag og luket og klippet og kosa meg stooort emllom alle regnbyger, tilsist kunne jeg faktisk sette emg der ute med et glass vin! sommer!

    takk for inspirasjon;)

    SvarSlett