onsdag 28. juni 2017

Jeg har en drøm, gammel og ung i samme hus!

Etter å ha lest artikkelen her http://barnehage.no/helse/2017/06/generasjonsbroen/ 
fra Lade hvor de har bygget  omsorgsbolig, sykehjem og barnehage i samme bygg
 har jeg en drøm om at det ville være FINT å få til her på Frøya også!
 Det er klart et slikt hus ville skape et helt unik samspill på tvers av generasjoner.
Frøya kommune i ferd med å planlegge nytt sykehjem på Beinskaret
dermed er det en ypperlig anledning å slå til med å bygge
et par  barnehageavdelinger der i samme slengen.
 Siden vi også er en livsglede kommune
 ville vi fått  helt utrolige muligheter til å skape livsglede daglig for både store og små!
Ikke bare med små drypp hvor vi er innom og synger å deler et måltid.
Men hvor vi kunne gjøre helt elleville ting.
Da kunne vi godt ha Lucia sammen,
vi kunne hatt karneval i lag,
vi kunne hatt samlingsstunder med både musikk og bevegelser!
De eldre kunne komme på besøk i barnehagen for en prat eller til å hjelpe med lek og måltid.
 Barna kunne fått klæppsup , som jeg ikke kan å lage
og for øvrig ikke er så glad men jeg vet mange barn elsker.
Vi kunne ha plantet hage sammen, vi kunne hatt en par kopplam.
Vi var ikke lenger avhengig av å møte å planlegge og legg inn besøk
 men kunne få til noe hver dag.
Heldige de som bor på Lade og som går i barnehage der.
Jeg skulle virkelig ønske at dette kunne skje her på Frøya også.
Og jeg skulle gjerne ha likt å jobbet akkurat der!
Så kjære politikere det er absolutt lov å tenke litt ut av
boksen når det gjelder plan av neste sykehjem på Frøya
 og det beste er at det ikke er lange veien for å høste lærdom og erfaring,
Lade e da berre rett over fjorden!
Her er også en hærlig video fra Seatle hvor de har gjort det samme
( bilde 1 er tatt fra artikkelen fra Lade, bilde 2 er av Rachel Tørum og livsglede,
bilde 3 er tatt av Ingunn Teigås i forhold til Solsikkan.)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar