onsdag 28. juni 2017

Pebble Beach sjal i garn av gammelnorsk spel

Nytt sjal ferdig produsert,
samme designer som mitt snowmelt sjal,  engelske Helen Stewart.
Jeg bare fryder meg over mønstrene hennes,
det blir så lekkert og egentlig ikke alt for vanskelig heller.
Vakkert og lett slikt liker jeg!

Denne gangen har jeg strikket med litt tykkere garn enn anbefalt,
 nemlig Gammelnorsk spel, spunnet på Selbu spinnere
og ull fra sauene til en av mine inn på tunet kollegaer, Gunn Elin Folland.
Hun selger på div markeder i sør Trøndelag
og skal blant annet delta med egen stand på Midtnorsk strikkefestival , Orkanger 18-20 august.
 OG dit skal jeg også bare for å kose meg.
Reiser heilt åtleine, men regner med å treffe likesinnede som jeg kan bli kjent med! 

Sjalet kan absolutt brukes til penere anledninger.
 Jeg ble inspirert til å strikke sjalet via en Outlander fellesstrikk på Ravelry
av podcaster Opera Jo, stitching the high notes.
Oppgaven var å strikke noe som kunne passe til Outlander,
og jeg mener absolutt dette sjalet måtte være midt i blinken for hovedrolle innehaveren Claire!

Jeg ble hekta på Outlander serien i fjor sommer, og både jeg og Ola har sett begge sesongene.
Vi venter spent på nr 3 som kommer til høsten.

Outlanders hovedperson Claire er sykepleier under annen verdenskrig.
Etter krigen drar hun på ferie med mannen sin i det skotske høylandet,
 og der kommer hun over en ring av steinstøtter.
Idet hun trer inn i ringen, blir hun slynget inn i en annen tid,
og havner midt i et blodig slag mellom kiltkledde skotter og engelske rødjakker – i året 1743.
 Hun blir tatt til fange av skottene og beskyldes for å være en engelsk spion.
I en ukjent verden full av fare og intriger, tiltrekkes hun av den unge krigeren Jamie. 
Serien er full av historikk,  spenning og romantikk.
Midt i blinken for meg.
Har du ikke sett den enda finnes i hvert fall sesong 1 på Netflix.
Ellers er den å få kjøpt på god gammeldags dvd!

Så nå kan jeg gå inn i sommeren med et sjal som passer perfekt ved sjøen ,
varmer på en kjølig kveld
og jeg er til og med ganske så standsmessig antrukket med dette sjalet.
Jeg brukte ca 250 gram av det fine garnet fra Gunn Elin.
Jeg har igjen omtrent det samme så det er mulig det blir enda et sjal av gammelnorsk spel,
dog ikke samme type.
Ønsker noen å strikke Pebble Beach sjalet finner dere oppskriften på Ravelry her:

4 kommentarer:

  1. nydelig sjal. Du er flink du.
    Klemz

    SvarSlett
  2. Så nydelig! :-)

    SvarSlett
  3. Kjempefint sjal du har strikka! Kledelig til deg! Synes du er utrolig produktiv med pinnene! Så koselig med litt ego-strikk!

    Klem

    SvarSlett
  4. Nydelig i hvitt! Og moro å prøve gammelnorsk spæl!

    SvarSlett