søndag 27. mars 2011

Kirkerotter


Jeg er verken prest eller misjonær

eller har behov for å bekjenne tro eller ikke tro.

Men i stillingen min i kulturskolen har jeg

10 % ansvar for kulturarbeid i kirka for de minste.

OG DET ER GØY.

Her har jeg ansvar for barnekor enten

høsttakkemesse eller påskespill.

Lys våken hvor alle 5 klassinger får tilbud

om overnatting i kirka og har ansvar for Gudstjenesten neste dag.

Og nå i mars har det vært Kirkerotter , et tilbud for alle 6 åringene.

Kirkerottene er to rotter som har rømt fra Sirkus pga alt for mange katter.

De havner i kirka pga de hører fin musikk fra et barnekor,

og der finner de rester fra kirkekaffen.


Jeg har gjort om historien slik at den dreier seg om kirken vår,

organisten og kirketjeneren.

De to rottene bor fast bak orgelet

og etter å ha holdt på med kirkerotter i 4 år,

er det mange av barna som tar en titt

når de er innom kirka om de ligger på plassen sin:) Du kan lese litt om det her i Frøya avisa.


Etter å ha hatt samlinger i 3 ulike skolekretser, 3 ganger,

hadde vi rottefest på fredag med rottehaler,

øving til gudstjenste og KINO med kirkerottefilmen.

I dag var det opptreden og diplomer for de barna som deltok -

og de gjorde alle en kjempe flott innsats:)

Neste prosjekt i min kulturjobbing i kirka er barnehagegudstjensten,

da raser jeg rundt i alle barnehager

og øver inn alle sangene slik at alle barna kan de kjempe godt

og Kirken blir fylt av jublende barnestemmer.

I år skal vi ha om den bortkkommende sauen

- det passer jo saunebondekona perfekt:) Her kan du lese mer om kirkerottene,

har de det i din menighet i nærheten der du bor

anbefaler jeg at du tar deg en tur:)

1 kommentar:

  1. Hei kjære Brit! Det var spennende å følge med i Riga turen din! Har enda vært i Baltikum, men synes, det lønner seg en reise til. Selv skal jeg ta på reiseskoene mine midt i mai måned - jeg skal til Nordnorge d.v.s. Lofoten igjen. Å, hvor jeg gleder meg :)
    Ha en fin ny uke! Storklem fra PillePalle

    SvarSlett