lørdag 29. juli 2017

Ekstra postkort fra Råkvåg

Etter å ha kjørt heile Stjørnfjorden
 og man slett ikke er lokal kjent,
dukker Råkvåg opp som en stor kulturhistorisk kulturskatt!!
 Stjørnfjorden var regnet som Norges beste sildefjord.
Og allerede i 1914 ble der etablert hermetikk fabrikk i Råkvåg.
Etter å ha festa båt , spist eplekake
fant mamsen og lillegutt at denne plassen måtte utforskes bedre!
 Det var som et lite eventyr å gå bak de store sildehusene
og inn i smale gater der de hadde bevart de gamle husene til et levende miljø.
 I en bakgård fant vi antagelig Norges mest spesielle kaninhus!!
Og det låg til og med kaniner å sov inni dette mumihuset!
u
 Det var flere bruktmarkeder og loppemarked å finne.
 Jeg angrer fortsatt på sukker boksen jeg ikke kjøpte.....
 Men det er vel litt som denne plakaten beskriver
 at jeg har lager stort nok fra før.
 Kan jo egentlig starte egen bruktbutikk med det jeg haver av gamle saker!
 Her en ny måte å bruke gamle kofferter på!
 Akkurat denne helga er det Råkvåg dager med mange aktiviteter.
Det lokale teaterlaget viser blant annet en musikal som de kaller fra Krakk til klosett.
Vi fikk se et par nummer og det lovte meget bra.
 Bra sanger, bra musikere og mye humor.
De har forestilling både i dag og i morgen. E
r dere i nærheten anbefaler jeg dere absolutt en tur for å se
og ellers oppleve Råkvåg med liv og røre!
 Små detlajer fra en sildehusene,
hvilket dyr i arken dette er undres jeg noe på??!!
 Har du en gammel utslagsvask
kan den godt brukes igjen som dekorativ blomsterkasse!
 De har hele 3 spisesteder i område.
Alle har skapt gode maritime miljø i sine utstillinger.
Vi ble fasinert over hvilket enormt arbeid det har vært å lage dette bordet!!!
Råkvåg har derfor godt fra å være ei sildebygd til kulturbygd.
En mesterlig overgang.
Sikkert en stille plass om vinteren,
men desto mer en hyper levende om sommeren!
Vi kunne godt ha vært litt lenger her


1 kommentar:

  1. Så koselig blogg du har og takk for at jeg fikk titte litt rundt der du bor
    Ha en fortsatt fin sommer selv om ferien er over

    SvarSlett