tirsdag 11. juli 2017

Prosses mot EGET GARN!!

 Merkedag i Nerklubbens gårdsdrift.
Vi klipper for å sende ull til sortering for eget garn!!!

 For en lykke for strikkebondekona!! 
 Heldigvis har jeg hatt gode hjelpere og ikke minst veiledning av Eva Trondsen .
 Vårt bekjentskap startet ved at jeg kjøpte villsaugarn av henne i vår s
om jeg blant annet har strikket villsausti lua med og havfruas bølgepuls.
 Et sånt raskt ullkurs er
at Ull du kan lett kan dra ut kan bli til garn
 Ull som du ikke for dra ut er for tova til garn
 men kan brukes som hele feller.
Jeg har også lært meg kunsten å klippe med sauesaks denne sommeren.
Så nå skal det investeres i egen saks!
Mest arbeid er det likevel på bonden selv .
etter å ha klipt rundt 150 sauer på en uke kjennes det godt på rygg og føtter.
 NÅ trengs det pleie, god mat og god drikke i flere dager!
Lykkelig strikkebondekone med sekker fulle av ull
som kan bli til garn!!!!!!
Deilig villsaugarn, enten 2 tråds eller 1 tråds.
Akkurat det er jeg litt usikker på.
Nå må jeg bare spise et par tålmodighets piller pr dag ,
for det vil minst ta et år før jeg får garnet tilbake.!
Så glad vi er i gang med å ta vare på ulla til denne sauerase
 som er en glemt ullskatt i Norges land!

3 kommentarer:

  1. Det skal bli artig å følge denne prosessen. Du går ikke av veien for utfordringer. Du er tøff og står på! Ære være deg for det. Lykke til videre!

    Klem

    SvarSlett
  2. Spennende! Har vore inne på tanken sjølv, men usikker på dette med sortering, mykje jobb! Spørs om eg må få litt tips med deg

    SvarSlett