mandag 24. juli 2017

Reisebrev dag4 del1 Magerøya i Hemne

 Magerøya er verd å få sitt eget lille blogginnlegg.
Dette er en øy jeg virkelig anbefaler å ta en sommertur til
 om du har båt eller kjenner noen som kan ta deg med dit.
Vi brukte søndagen til å bli litt bedre kjent med øya.
 Noen til og med under vann.
 Vi har med undervannskamerautstyr som er Sigurd og Bolla båten sitt.
Gode realforskere tar aldri ferie!
 Mens de studerer og observerer går mor og henter tips på Magerøyas gjestgiveris interiør.
Og liker det hun ser.
Små detaljer som gjør forskjellen og som gjør meg glad.
 Magerøya har en gang vært befolket av vikinger,
og også vært en handelsted fra 1700 tallet.
Nå har en vennegjeng  fra Trondheim overtatt gjestgiverrollen.
En hiva ungdomsgjeng som ser på det som en hyggelig ferieaveksling
 å være på Magerøya hele sommeren.
Magerøya har også et lite museum som vi tok en liten titt innom.
Her fikk vi tips til egen skjellplog,
mulig noe for resturang og matfag på Frøya Ellen???
 Magerøya byr også på spennende turområder.
Vi valgte å gå til Magerøyhausen.
Godt oppmerket med blå pinner.
Slik liker vi når vi kommer til ukjente stier at det er lett å finne frem
 Denne stien bød  virkelig på gjengrodde historiske minner.
 Vi vandret gjennom "trollskoger"
 med fascinerende blad lav på trær
 Jeg såg de grønneste grønne små blad
 titte opp av moser, stein og stubber
 Store trær med masse ruker
 som nesten kunne forestille alvehus!
 Og jeg lar meg alltid " falle i staver" over blåklokker
 som jeg mener er den vakreste av alle blomster.
 så utrolig perfekt skapt i form og farge!
PÅ Toppen får vi skue over flere øyer, fjorder  og fjell fra ulike kommuner!
Og heldigvis fikk også dokumentere
 vi have been here!!!
Før vi drar på neste etappe til ny kommune er skodda letta
og vi kan igjen drar med bollabåten
 i strålende solskinnsvær!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar