mandag 31. juli 2017

Livet i en 8 meters Skorgenes trebåt

 I 9 dager har tre mennesker levd i denne båten på ca 8 meter.
Jeg tenker det egentlig er godt gjort
 og betyr at vi kommer bra ut med hverandre vi tre.
 Her ser dere framme i båten med styrmann plassen,
kokeplassen og inn i lugaren plass til tre når vi legger ned bordet
. Bak forhenget er det også en dør inn til do!
Praktisk og nødvendig!
 Andre siden av båten kan vi ved fint vær lage
 til Cruise soldekk ved å ha ned kalesjen.
Når kalesjen er opp blir dette rett og slett oppholdes rommet, vår lille stue.
Med lysgirlander om kvelden blir det rent så koselig.
Og en utmerket plass for strikking.
 Det er viktig med avklarte roller på vår lille båt,
jeg er kokka med de oppgaver som innebærer både med matlaging
 og å ta oppvasken.
 Disse to er henholdsvis Skipper og matros.
Skipper må også gå inn som maskinist
Det er viktig å stelle godt med motoren
som gjør at vi tusler framover i gjennomsnitt 4 knop!
Ola sier 5 knop og da e det sikkert det :)
 Fordelen med å være med på båttur når man er 12 år
 er at man trenger ikke legge seg før de voksne legger seg,
 i hvert fall ikke sove før!
 Derimot kroppsvask av gutten er mor enda opptatt av
må gjennomføres i ny og ne 
Når en tusler avgårde kan man godt ta et lite fotspa bad i sjøvann !
 Skipperen tar seg tid til litt lesepauser mellom kjøring
Om kveldene kan en også bedrive tiden med yatzy, monopol
eller rett og slett bare lytte til lydbøker.
I år var det Jules Verne Jorden rundt på 80 dager
og selvsagt En verdomseiling under vann!
Og ja han får lov til å spille på sine Nintendo og Ipad spill innimellom.
 Det er en del av forhandlingene vi har måtte gå med på for å få med junior!
Årets båtstrikkeprosjekt ble et par sokker til skipperen.
Egentlig ikke så stor produksjon når man tenker på
 at man har vært 9 dager ganske så i ro på en båt.
 Jeg innrømmer at det er stor meditasjon for meg å være der ute på sjøen,
en helt fantastisk mindfullnes å la tankene bare få seile uten mål og mening ,
 se på bølger, havets ulike farger, kjenne vind, se solnedganger.
Mange spør om jeg ikke savner de romsdalske fjellene
 som jeg er oppvokst rundt,
 men jeg tror jeg alltid har hatt en lengsel mot sjøen, båt og havet.
Et lite ord om havet jeg fant uten navn på forfatter
beskriver kort og godt det jeg mener:
Jeg elsker fjellene,
jeg trives i skogen,
Men jeg må se havet
Derfor elsker jeg disse båtferien våres i sakte tempo langs ulike fjorder og havområder.
Nå begynner jeg å dele drømmen til Ola om større båt og lengre utfarter.
Jeg må bare gjøre en del arbeid med meg selv for å klare slike turer.
Når jeg ser målet er det en stor motivasjon for å gå i gang med denne prosessen!

1 kommentar:

  1. Flott beskrivelse av å være på tur i en vakker trebåt.

    SvarSlett