mandag 22. mai 2017

Med hjarte for villsau , både ull og garn

 En hoppende glad villsau lam fra en av sommerklippsamlingene for Nerklubben.
 Om den er hoppende glad fordi bondekona endelig har
 begynt å våknet til mer interesse for arten vites ei!
 Etter å hatt villsau og andre fine saueraser rundt meg i 15 år
 har jeg fått stor interesse for ulla til disse dyrene 
Ting tar noen gang tid, men ikke for seint, villsau det har vi enda!
Nå leser jeg for fult villsauboka av Hilde Buer,
Spelsau og samspill av Annemor Sundbø og
en nydelig bok fra Scotland, In the footsteps of Sheep.
Nå gjelder å hente både inspirasjon og kunnskap for både sauerasen og ull!
 I helga dro Tale og jeg på innhenting av mer praktisk lærdom. 
 Workshopen var arrangert av Selbu spinneri med Ingvild Svorkmo Espelien og Hilde Okstad,
 og kurstedet var på denne nydelige plassen på Knarrlagsundet på  Hitra.
 Vi fikk prøve oss på toving av tøfler med  villsaull.
Litt kreativ pynting må til.
 Heftig vaske tove jobb for å få tøflene i rett størrelse.
Tøflene er ikke helt ferdig , vi venter på såler ,
når de er ferdig påsydd  skal dere få se underverkene.
Jeg må bare innrømme med en gang at Tale dattera har atskilling mer talent for dette enn meg.
Det går på blant annet tålmodighet
 og at jeg til tider nok er mer opptatt av å skravle enn å konsentrer meg om arbeidet.....
 Senere arbeidet vi med spinning både på rokk og håndtein.
Virkelig gøy å få prøve det.
Nå har vi kjøpt både forgarn og håndtein for å jobbe videre med denne lærdommen.
Vi kommer helt sikkert til å slenge oss på flere spinne kurs skulle de dukke opp!
 På spinnefronten viser også dattera mer tålmodighet.
Med litt spinning fra meg, litt fra kursleder Ingvild og mest fra Tale
 ble det faktisk et helt nøste som skal bli til sokker for bonden selv!
Så i år til bondens glede blir bondekona også veldig aktiv med saueklippinga.
Jeg gleder meg til videre arbeid for villsau, ull og garn.
Spennende nye tider for Nerklubben gård
Og fortsatt skal vi selvfølgelig jobbe med det fantastiske villsaukjøttet.
(saubilde og sauklippbilder er fra 2015)



3 kommentarer:

  1. For et kjempeflott innlegg! Inspirerende. Jeg har utsatt i lang tid å lære meg å spinne...jeg vil så gjerne og har noen som kan lære meg...men kommer liksom ikke igang. Det må være en fantastisk følelse å kunne strikke av garn man har laget selv. Nå har du fått mye inspirasjon, og er igang med flere ting. Gleder meg til å følge med videre...og sauene er visst også hoppende spente;)

    SvarSlett
  2. Fantastisk... så veldig fint. Opprettholde tradisjon og gåmle handverk... og dertil så deilig naturen. Glede å se... tusen takk. Jeg har kjøpt rokk for meg og jeg er også en lærling :-))
    Liker også å tove... herlig å forme ull. Masse glede... deg. Klem fra Viola

    SvarSlett
  3. Dere imponerer meg! Jeg har gått på flere spinnekurs, men fikk ikke særlig dreisen på det. Så det er lagt på is. Men heier på dere! Alltid kjekt å lære noe nytt og få brukt tilgjengelige ressurser.

    Ønsker deg en strålende fin dag!

    SvarSlett