mandag 12. november 2018

Fisk til middag!

 Vi skal helst ha et par fiskemåltider i løpet av uka.
Hvordan står det til med det til deg ?
Jeg jakter på å finne gode og lettvinte fiske oppskrifter
som ikke bare er laks i form eller fiskekake, fiskeboller, fiskeball, fiskepudding..
Jeg er fortiden sykmeldt på grunn av artrose, menisk og leddbetennelse i knær.
Jeg har vært kjempe heldig å få være med på frisklivskurs på 12 uker
som et tiltak for å få med bedre form og forhåpentligvis unngå operasjon.
Sist uke var jeg på BRA MAT kurs og vi fikk utdelt kokebok
med utfordring å lage minst en oppskrift fra boka, Kokebok for alle. 
Jeg liker å lage mat så akkurat det var ikke noe problem.
OG der fant jeg jammen det en kjempe flott fiskeoppskrift for 4 porsjoner som består av:
1- 2 purre i tynne ringer, små biter
5-6 gulrøtter , i små biter
Olje til å steke , ca 2 ss
2 dl vann
2ss sitronsaft
ca 600 gr ørret/laks i terninger
1 ts salt
1/2 ts pepper
1 dl lett matfløte
2 ss frisk dill hakket ( kan sløyfes)
Man gjør følgende
1. Skyll, rens og del opp grønsakene
2. Varm oljen i en stekepanne med litt høye kanter.
Tilsett purre og gulrøtter og la det surre et par minutter uten å bli brunt
3. Tilsett vann, sitronsaft, fisketerninger, salt og pepper.
La de trekke under kokepunktet noen minutter til fisken er gjennomkokt.
4. Tilsett matfløte og eventuelt hakket dill
Retten serveres med kokte poteter, ris eller pasta .
 En kan også ha kokte erter, brokkoli og blomkål ved siden av
. En skikkelig fargerik sunn middagsrett.
Den var lett å lage, det gikk raskt å lage den,
og det aller beste det smakte utmerket godt!
En rett som kommer til å gjentas her i heimen!

1 kommentar:

  1. Gode oppskrifter i den boka 😀
    Takk for påminning og inspirasjon 😀

    SvarSlett