mandag 5. november 2018

November tanker og himmel lys

 Hvorfor bor du på Frøya var det noen som spurte meg etter jeg hadde bodd her noen  år.
Det er mange gode grunner å ramse opp,
men aller mest elsker jeg fargeskiftene på himmel og hav var svaret mitt.
Vedkommende utbrøt da , man kan da ikke bare bo på en plass
fordi himmel og hav fargene er vakre.
 JO, man kan nemlig det!
Alle vet jo at jeg forguder solnedganger og soloppganger,
men jeg lar meg også fascinere av en grå november dag.
Bare se på disse grå akvarellmalte skyene mot kontrasten av røde båthus.
 Mens soloppganger og nedganger er flammende rød og oransje er det i dag hvile farger
som gir ro i sjel og sinn.
 I hvert fall når det er blikkstille og sjøen tar seg tid og speile fargene rundt seg.
Jeg har funnet ut at det er derfor jeg elsker å være på sjøen,
da er jeg jo midt i himmel og hav farger!
Man kan lage fine graderinger av blåskjell i fjæra,
Det er som selve livet som  kan skifte fra det lyse til det mørke .
Fra gleder til sorger.
Kanskje kan november være ettertankens måned hvor man kan takke for minner,
takke for lys, takk for ro og sette pris på dagen her og nå.
I morges fikk jeg med meg morgenandakten. Det kan komme gode tanker der i fra.
Aller mest gleder meg over salmene. Jeg har en tro men er ikke av de aktive.
Teksten i en fin salme kan røre meg som i dag når Maria Solheim sang
Jeg er i herrens hender.
Kanskje jeg skal kalle meg salmekristen?
Det berører meg nemlig ofte mye mer en bibelvers
selv om jeg skjønner at det er det også salmene handler om.
Det finnes så mange utrolig vakre skrevne salmer der både tekst og toner går rett i mitt hjerte.
Jeg tenker disse salmedikterene kanskje hadde  behov for å lage konkrete ord og toner
 for å gi oss en mer forståelse over glede, trøst, sorg, tro,tvil enn noen av bibelversene gir.
Om vi tror eller ikke tror så synes jeg denne salmen er vakker
 og litt som mine tanker om november
der vi kan la ettertanken får rom
og gi oss tid til å la oss gå litt saktere slik som naturen akkurat nå gjør.
Trykker du på bildet ovenfor kan du lytte til Maria Solheim
sin utgave av Jeg er i Herrens hender

4 kommentarer:

  1. Skjønner godt at du ble rørt av salmen :-) Ikke minst når det var Maria Solheim som sang. Hun synger jo så nydelig :-)

    SvarSlett
  2. Tusen takk ❤ Ein sterk tekst ❤

    SvarSlett
  3. Skjønner godt at du bor på Frøya, jeg :) Vakreste plassen på jord <3 De vakreste solnedgangene opplever jeg hver sommer når jeg er hjemme på Sula og er oppe på fyret og ser at sola går ned om kveldene:) Hilsen en utflytta sulværing

    SvarSlett