tirsdag 3. oktober 2017

Musikk er best LIVE!!

 Jeg må bare innrømme det er stort å få sitte på Frøya å høre Trondheim symfoniorkester.
ET helt fult symfoniorkester med alle instrumentene.
Levende musikk setter seg rett i kroppen
og et fult besatt orkester er skikkelig rockenroll for meg!
Synd de IKKE er på øya flere dager og til full disposisjon for kulturskolen.
Da kunne jeg tatt med gruppene jeg har i begynneropplæring
og vi skulle ha studert instrumenter, musikkstykker og musiske elementer i flere timer.
 Det var ikke akkurat slik at jeg fikk oppleve symfoniorkester i levende livet når jeg lita.
MEN jeg hadde en Pappa som tok meg inn i denne verden
 med all sin kunnskap som han levende formidlet til lille meg.
Søndagene i "gamle dager" altså slutten av 60 og begynnelse av 70 tallet
var det noen som het søndagsmatine på NRK,
da viste de enten store konserter eller opera.
For pappa som var veldig musikkinteressert var det et must å få med seg dette.
Og siden jeg var pappa jente og gjerne ville være sammen med han
måtte jeg enten sitte der stille og følge med
- ellers så var det egentlig bare å forsvinne fra område.
Før matineen starter tok han fram den store tunge musikkboka.
Fra den fortalte han om komponistene , om musikken
og ofte spilte han temaene for meg på fiolinen sin
slik at jeg kunne kjenne de igjen når jeg såg det samme på T.V.
 Sigurd ble fasinert av den store tunge boka
og forundret over at vi hadde en slik gammel bok liggende.
Han var også med i dag, litt musikalsk oppdragelse er sunt året rundt!
Han likte best bruremarsjen til Jan Magne Førde og filmmusikken fra Star Wars ,
for da var hele orkesteret med.
Kanskje også fordi dette er musikk han kjenner mest igjen i forhold til korps.
Men delene fra Peer Gynt suiten falt også i smak for junior.
Mitt sterkeste musikalske minne er første gang jeg hørte og såg Tryllefløyten.
Vi hadde gått gjennom hele Operaen på forhånd.
Det er jo et fantastisk eventyr og med den geniale musikken av Mozart
gikk det lett inn for en liten jente på 5 -6 år.
I dag var det Kjempeviseslåtten av Sæverud som ble topp stykke mitt.
Jeg har bare tidligere hørt klaverstykket av den,
orkesterstykke ga et enda sterke inntrykk av denne flotte komposisjonen.
Jeg har enda litt i klype meg i armen følelse etter å fått oppleve denne fine musikkkvelden.
Jeg har ikke opptak av Kjempeviseslåtten fra i dag,
men fant et av Kringkastings orkesteret som jeg gjerne deler med dere.
Kommer det et HELT symfoniorkester på besøk på din plass,
 kom deg dit og få musikk rett på kroppen opplevelse!!
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar