mandag 3. desember 2018

Når såg jeg Korlyset og andre viktige førjulstradisjoner

 Når ble jeg egentlig korfrelst?
Jeg tror den gangen jeg fikk synge 2 stemmen på Det lyser i stille grender
ble en solid vekker hvor fantastisk det er å stå sammen å synge flerstemt.
Dette skjedde i de herrens dager omtrent rundt 1976-77 kan jeg tenke meg
på en juleavslutninga i Tresfjord kirke.
Den gangen var det tradisjonen tro og avslutte skoleåret før jul med Julegudstjeneste.
 Og der satt vi midt i all verdens nydelig dekorert kirke,
 rødlett i kinnene, småtitta på de skumle og antagelig litt bråkete gutta i ungdomskolen,
 klemte på den lille svarte skolesalmeboka og var klar til å synge
Gjer døri høg gjer porten vid, sjå kristi Konung til oss rid.
Yepp nynorsk land jeg vokste opp i.
Og da sang altså vi Det lyser i stille grender to stemt,
og jeg synes det var så vakkert å kunne få gjøre noe sånt,
og antagelig ble det vekt en korsanger akkuat i det øyeblikket!
 Andre tradisjoner er at hver 1 søndag i advent baker jeg hvite kakemenn
for det har jeg gjort siden barndommen og da forsetter man med det!
Og tradisjonen tro så graderes det i taekowodo før jul,
og gutten vår gikk opp til ny farge i beltet til Blått. hurra for han!
For å vite mer fra gårsdagen
kan dere ta en titt på dagens utlagte vlogmas .
Ønsker alle en fin desember dag!
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar