søndag 8. januar 2012

Forslag til middag i uke 2 : Indisk kyllingsuppe


I vinter halvåret er det godt med en skikkelig varm suppe.
Vi har fått mange favoritter i løpet av mine utprøving av grete roede oppskrifter
 bl. a denne Indiske kyllingsuppa.
Den passer både til hverdag og fest.
 OG det beste er at den er både lett og rask å lage.
Ypperlig for ei travel Tårnfrid som vil imponere i hverdagen:)
Dette trenger du for 4 porsjoner:
600 g kylling brystfilet
2 ss olje
1 løk
10 dl hønsebuljong
2 dl lettmelk
1/2 purre
2 gulrøtter
2 ts karri
2 ss mangochutney
2 ts maizena
4 ss kaldt vann
1 appelsin
1 ts salt
1 ts pepper.
Skjær kyllingfileten i strimler/biter og
fres kjøttet et par minutter på middels sterk varme i olje.
Skjær gulrot i strimler og purre/løk i ringer.
Kok opp buljong og melk.
Rør inn mangochutney og karri og tilsett grønnsakene.
Rør maizena i kaldt vann og tilsett det i en tynn stråle mens du rører om.
 Kok suppen i ca 5 min.
Tilsett de ferdig stekte kyllingstrimlene/bitene og la alt trekke til det blir gjennomvarmt
Smak til med saften av presset appelsin og salt og pepper.
Og vips du har en deilig varm Indisk kyllingsuppe.
Per porsjon er 325 kalorier og da snakker vi STOR skål:)
En kan godt servere grovt brød til.
Jeg holder nå på å planlegge neste ukes meny og handleliste.
Dette er også et av nyttårsfortsettene i Nerklubben
 som jeg vet er smart for oss alle.
 Hvordan er det med dere er ?
 Har dere gode tips og vaner for planlegging av ukesmenyer og handlelister?
Jeg hører gjerne om dem:)

6 kommentarer:

  1. Dette både ser og høres kjempegodt ut!!

    SvarSlett
  2. Dette ser veldig spennende ut, skal helt klart prøves ut.
    Jeg ønsker at jeg hva flinkere med ukesplanlegging, så håper du kan få noen gode råd.
    Pernilla

    SvarSlett
  3. Hmm, det der tror jeg faktisk at selv jeg kan klare :)
    Det ser utrolig fristende ut altså, må testes ut i nær fremtid.

    SvarSlett
  4. Nam, det der så kjempegodt ut, tror jeg skal prøve! På tirsdag, mandag er fiskedag :)

    SvarSlett
  5. Jeg er selv ganske flink til å planlegge middag for hele uka og handle inn. Jeg bruker ofte å dele uka inn i hverdag og helg, så det blir to handlinger. Dette er fordi jeg synes at vi skal kose oss litt mer i helgen, men det vil ikke ha masse fristende saker i skapet midt i uka. Kontroll på utskeielser med andre ord:)
    Ofte synes jeg det er vanskelig å komme på mange middager. Bruker å sette av 2 ganger i uka til fisk. Resten prøver jeg å blansere mellom norsk tradisjons mat og spicy/litt mer eksotisk mat. Slik at man ikke blir lei det ene eller det andre. Når jeg deler ting litt inn i kategorier blir det litt enklere å komme på noe.

    SvarSlett
  6. Denne supp har me hatt til middag i dag. KJempe god men kanskje litt sterk :) Vert noko laga fleire gongar sidan ungane tykte den var god.

    SvarSlett