søndag 5. februar 2012

Enhver Mamma synes best om sine små

 Tankevekker rundt tegnebordet fredagskveld.
Alle var veldig opptatt av å tegne de vakreste tegninger,
 da en av de besøkende rundt 9 år sier:
Jeg har slutta å tegne til mamma og pappa`er fordi de var mye gladere
når jeg var liten å ga de tegninger og da tegnet jeg jo bare krusseduller
 som ikke såg ut som noen ting i det hele tatt.  
Alle barna  både mine og besøkende fra 6 - 13 år undret seg over dette ,
 og var enig at det var rart at foreldrene var så
utrolig overbegeistret over de førtse krussedullene !! 
 Jeg var enig i at jeg var strålende glad for de første krussedullene
- jublende over nye framskritt - det samme var jeg nå også for deres tegneferdigheter, 
 tar kanskje ikke lenger salto for hver ny tegning jeg får,
 men fortsatt var jeg veldig glad når jeg fikk tegning laget only for ME !
Jeg sammmenlignet også at jeg var utrolig jublende når de tok de første skritt ,
men at jeg sto ikke lenger å hoppet og klappet når de nå kom gående mot meg.
Det er klart jeg er stolt mamma når jeg ser mine barn presetere på scenen ,
stiller ut kunsten sin, gjør det bra på prøver, får fine tilbakemeldinger fra lærere,
viser empati og er stiller opp for andre
f.esk med å være hjemme sammen med oss når vi har inn på tunet barn besøk.
Hva er sammenlligningsgrunnlaget .
Nei si det?!
Det er vel da jeg er som myrsnipa og eventyret enhver synes best om sine små. 
 Jeg synes det var et vedig vakkert men utrolig trist eventyr da jeg var barn.
Tenk at jegeren ikke forstod at det var myrsnipa sine barn,
tenk at han kunne være så DUM!!

Det var engang en skytter som var ute i skogen; så møtte han myrsnipa.
”Kjære vene, skyt ikke mine barn!” sa myrsnipa.
”Hva er det for noen som er dine barn da?” spurte skytteren.
De vakreste barna som i skogen går, er mine!” svarte myrsnipa.
”Jeg får vel ikke skyte dem da,” sa skytteren.
Men da han kom tilbake, hadde han i hånden et helt knippe myrsniper som han hadde skutt.
”Au, au! Hvorfor skjøt du barna mine likevel da!” sa myrsnipa.
Var det dine barn dette?” spurte skytteren – ”jeg skjøt de styggeste jeg fant, jeg.”
”Å ja!” svarte myrsnipa, ”vet du ikke at enhver synes best om sine barn?”

Jan Eggum har satt tone til dette eventyret, nydelig tolkning og en av mine kolegaer i kulturskolen( Gabriëla Lukassen) har arrangert denne sangen for koret vårt Havdur. Gleder meg til å opptre med den på cabaren vår 18-19.februar. For de som ikke har anledning til å høre den her, kan jo nyte
 dette opptaket av Jan Eggum, ( kommer sånn ca.3.40 i innlegget)

Ei lita prinsesse jeg kjenner kom med følgende undring til sin mor :
Mamma , atte æ luri på nå.
Aill foreldre sei at sine onga e dem finastan.
Men æ luri på kem som egenlig e den aller finaste??
GODT SPØRSMÅL
Kem synes du e den aller finnaste!!
Mitt svar e sjølsagt akkurat no lille prinsen:)


Nå går det mot slutten av min innsamlingsaksjon.
 Jeg har fått 23 kommentarer , dermed 2 kort i premiebunken.
MED EN SOLID INNSPURT PÅ KOMMENTAR FELTET
er det mulig å få 3 kort om den kommer OVER 46!!
du kan vinne kort og jeg får støtte Care med enda et morsdagskort:)
 På denne måten er vi med å hjelpe en Mamma som synes best om sine egne små:):):)

2 kommentarer:

  1. Det var noen dype fine tanker på en søndagsettermiddag......hadde jeg hatt blogg kunne jeg nok ha spoinne videre på de tankan ja......

    SvarSlett
  2. Vakre ord Brit. Det var dype ord som passet til CARE-aksjonen. Håper jeg vinner slik at jeg kan overraske min mor :)


    Klem

    SvarSlett