tirsdag 7. februar 2012

Superwoman er av og til sjelhudløs...

 Stort sett er jeg
The SUPERWOMAN.
og kanskje skulle jeg la verden leve videre i den tro
 Men noen ganger er til og med
 The Superwoman
i fritt fall
 Det kjennes som å bli dratt gjennom en malstrøm av svart mørkre.
Min  malstrøm skapes ikke av store vannmasser fra små sund,
 men av et uoverkommelig mørkre jeg ikke finner lys gjennom,
og det går dypere og dypere.
 Det kjennes ut som denne teksten på bildet
og man tror i de mørkeste dagene at lyset aldri vil komme tilbake.
 Heldigvis har jeg så mange som kommer med både
 lys, varme, vennskap, kjærlighet og strekker ut ei hånd til meg

Og etterhvert så skinner sola og lyset igjen
og man greier enda en gang å komme seg ut av marestrømmen.
Det er like godt hver gang det skjer og man puster fritt og uhemmet
 - dog enda litt sliten.
Teksten til Hans Anton Grønskag sier mye av hvordan det kjennes i teksten:
Da e det du.
Den er utrolig STERK og VAKKER:

No sløkkes lyse, no lukkes dørin
Og tonan stilne på grein og hei.
Ein dag forsvinn og ska aller vakn
Den viskes bort tå ein drøm på vei
Og drømmen e som ei lita lysbru, Det skjøre håpet mi svake tru

Og bakom natta legg blankt og ugjort:
Den nye da`n har ein usådd gruinn.
Ein dag å grip i med vare hender
og form, ei skapandes leikestund
Ja drømmen e som ei lita lysbru. Det skjøre håpet mi svake tru

Ei natt når dørin e stengt i stilla,
og døden kjem me si kalde ro,
og livet e som forvilla fotfar
som viskes bort tå den siste flo..
Så finn du einno ei lita lysbru, det siste håpet, di skjøre tru

Vis vei te lysbruin når nån trøng dæ,
og pust i glørn som held drømmen varm!
Ja, sjer du nån som går stilt mot mørkre
feruten lys, må du ha ei arm!
Da må du leit fram di skjøre tru! Da e det du som må værra bru!

Her kan du høre en liten snutt av sangen, sunget av meg 1996.
(Trykk på piltasten(play) på teksten Da e det du.)
Denne kunne jeg tenkt meg å sungt inn på nytt
pga mer moden i hodet til å formidle teksten.
Magne Romestrand har laget melodi og arrangert sangen.
( det tar litt tid før sangen kommer når du trykker play,
men den kommer , den kommer)
HA EN GOD KVELD,
 hilsen fra The SUPERWOMAN
som er i ferd med å dra på seg sjelhuden igjen:)

14 kommentarer:

  1. Tusen takk Brit, for å sette ord på det som er vanskelig! Denne trengte jeg nå...

    SvarSlett
  2. Du er nok ikke alene om å føle "mørket" av og til. Tror det skjer med de fleste av oss. Og selv om "alt" føles helsvart, så erfarer vi gang på gang at lyset kommer tilbake. Nå er lyset bokstavlig talt på vei tilbake, og for en vinterdeprimert (ikke konstant) som meg, føles det deilig.
    Og sangen du refererer til er en av de vakreste Hans Anton har skrevet, ja kanskje den aller vakreste. Og du synger den så nydelig :-)
    Teksten leste jeg forresten i form at et innrammet dikt på stueveggen hos noen her på øya LENGE før den ble gitt ut på plate :-)
    Å høre den sunget gjorde teksten bare enda finere :-D

    SvarSlett
  3. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett
  4. Tusen takk for et herlig ærlig og åpent innlegg. Jeg ønsker deg all verdens varme, lys og lykke, men må innrømme at det på sitt vis var godt å lese dette. Tidvis er livet tungt, og noen dager og stunder er nødvendigvis tyngre enn andre. Dessverre er vi (iallefall vet jeg at jeg er det) alt for lite flinke til å innrømme ovenfor både oss selv og andre at nå, nå har jeg det ikke godt.
    I dag las jeg en facebookstatus som gikk rett hjem hos meg. Kanskje har du lest den også, uansett får du den fra meg nå:

    Crying is not a sign of weakness. It`s a sign that you have been strong for too long.

    Stå på og ta vare på deg selv og dine, Brit. Og ikke minst, la dine ta vare på deg. :)

    SvarSlett
  5. Hei, og takk for vakkert dikt av Grønskag. Stell pent med deg selv! Både du og de rundt deg fortjener det!

    SvarSlett
  6. Sender deg en stor klem, og takker for ditt mot til å uttrykke så sterke viktige ord og toner =)

    SvarSlett
  7. Når 'mørkedagane, eller vekene, kjem, har eg funne ut at for min eigen del er det best å finna fram dei små tinga i kvardagen som kan gje litt glede... Pittelitt eigentid med handarbeid, små prosjekter sådan, litt lesestoff, eller gå ein aldri så liten tur ute i stille natur...
    Etter mørket kjem lyset.

    SvarSlett
  8. Vi har det nok alle slik, dager som bare er sorte og truer med å sluke en. Godt å høre at du har mennesker rundt deg som er der for deg.

    En utrolig vakker sang Brit, og når jeg fikk lese teksten også så ble det veldig sterkt. Takk for at du delte.

    Sender deg varme og lyse tanker og gir deg en god klem.
    Håper onsdagen din blir god kjære du,
    Hanne:)

    SvarSlett
  9. For en tekst! For en sang! For en stemme! Først av alt: for et vakkert menneske du er! - i hele ditt spekter både med og uten hud

    Mørket er tungt å forholde seg til - for min del mister jeg ordene i slike faser. Ganske plagsomt for et ellers så poengtert menneske.

    Jeg er glad du har folk rundt deg. Mest av alt er jeg glad du er deg - hele deg!

    SvarSlett
  10. Varm hilsen, og en godklem fra meg.

    SvarSlett
  11. Det er så godt å høre at man ikke er aleine om å føle det sånn innimellom! De største klemmer til deg med ønske om en fin og lys kveld :)

    SvarSlett
  12. Ja det er litt som vi mennesker også har alle årstidene i oss...
    Takk for et utrolig varmr og raust innlegg - Du er en superwoman du!
    Go'klem og varme tanker fra meg :-)

    SvarSlett
  13. Dette var fint skrevet, Brit! Sånn kjenner vel de fleste det en gang i blant. Men heldigvis, når det er som verst, kan det bare bli bedre! Det trøster jeg meg med. Så fint at du har mange rundt deg som trør til! Varme tanker fra meg

    SvarSlett