mandag 24. oktober 2011

Halloweenkjeks må man ha!

Søte saker er et "must" når en har halloweenfest. Istedenfor kjøpa godteri , så tar man saken i egne hender og lager f.esk spøkelseskjeks:)
 Når man har besøk av dyktige baksterjenter går jo kjekslagingen som en lek.
Du trenger:
4,5 dl mel
1/2 ts bakepulver
1 ts vaniljesukker
100 gr smør ( romtemperert)
2 dl sukker
1 egg
Du gjør:
1. Bland de tørre ingrediensene i en bolle
2. Visp smør og sukker hvit i en stor bolle
3. Tilsett egg og visp på middels hastighet til alt er godt blandet.
4. Tilsett melblandingen og rør sammen på lav hastighet til alt er så vidt blandet. Deigen skal være litt klumpete.
5.Hvelv deigen på benken og elt den sammen til en fast deig. Del den i to. Pakk hver del inn i plastfolie og sett dem i kjøleskapet minst 1.time.
6. Sett stekeovnen på ca 180 grader
7. Strø litt mel på bakplaten og kjevle ut deigen sånn passe tykk, ca 5 mm
8. Stikk ut figurer og ha de på stekplate med bakepapir.
9. Stek kakene midterste rille i ca 10 -12 min.

 Man kan pynte kakene med melisglasur og sukker tilsatt litt konditorfarge,
 men vi brukte bakepennen og lagte uhyggelige spøkelser,
 eller pyntet gresskar av runde former.
Man kan også bruke mann og kone former som blir spøkelser.
Oppskriften er til ca 30 kjeks, det lønner seg å bake dobbelt,
 de forsvinner nemlig i en viss fart!!
Vi måtte også ha med litt sau siden det er ålreite dyr:)
GOD BAKST TIL HALLOWEEN!!

8 kommentarer:

  1. Utrolig kjekt forslag! :-))
    Takker for tipset og lurer virkelig på om jeg skal prøve meg på disse på søndag så vi har dem klar til mandag. :-))
    Ha en flott uke! :)

    SvarSlett
  2. Tusen takk for hyggelig melding/kondolanse på bloggen min :-) Vi får håpe det blir strikking igjen etter en lengere pause.

    Så kreative dere er i Nerklubben. Herlig å lese om alle forberedelsene. Ønsker dere ei kjempefin Halloween feiring!!

    SvarSlett
  3. De var tøffe;)
    og flaggermusene var supre;)
    Så flink du er:D

    Takk for kommentaren i dag;D
    Ja, jeg begynner å bli vant til guttene mine;))
    Det er bra de ikke hører på mora bestandig!!

    Ha en flott uke!
    Klem fra Ann-M.

    SvarSlett
  4. Så morsom bakst dere lager!
    Jeg bruker å være litt "stygg" på Halloween, da kler jeg meg ut til ungene kommer med sine "knask" eller "knep". Noen blir redde, og noen synes det er morsomt, det er jo i hovedsak unger i gata som jeg kjenner.
    Klem på deg fra Kristin

    SvarSlett
  5. Hah! Det var jo kjempelurt! Kreativt må jeg si!

    SvarSlett
  6. Det var en morsom vri:) vet ikke hvordan Halloweenfeiringa er i det nye nabolaget, men kanskje jeg skulle laget noen sånne kjeks for å være på den sikre siden:) fin tirsdag til deg!!!

    SvarSlett
  7. Spøkelseskjeks låter som en riktigt god idé. Och det är ju alltid kjekt att baka. :-)

    Ha en fortsatt fin tirsdag!

    SvarSlett
  8. Kjempekule. så kreativ du er! skal jammen prøve den oppskriften- og prøve huske til neste halloween, for har faktisk noen lignende former.

    Fant deg inne hos Hanne, fin blogg du har!

    SvarSlett